Budstikka skrev nylig om to Haslum-gutter som bor på gutterommet og satser alt på naturlig vaskemiddel fra USA. De går i fotsporene til mange andre bæringer og askerbøringer som har gjort et levebrød av agenturvirksomhet.

En av dem er Jar-oppvokste Patrick Watz og selskapet Espresso Spesialisten AS. Watz så tidlig kaffebølgen komme til Norge, og klarte å kapre riktig agentur og bli storleverandør av eksklusive espressomaskiner.

LES OGSÅ: Skal kapre kaffekunder med «smake-bar» på Storsenteret

Det virkelig gjennombruddet kom da han sørget for at selskapet fikk agenturet på den italienske «Rolls-Royce»-maskinen La Marzocco fra Italia. Disse håndlagde maskinene lages i Firenze og det produseres kun mellom 2.500 og 3.000 eksemplarer av dem i året.

Kapret agenturet

Watz klarte å kapre agenturet for hele Skandinavia.

– Jeg hadde ikke mitt eget styre i ryggen engang, men bare visst at dette var riktig. Denne espressomaskinen har da også blitt bærebjelken i vår virksomhet i dag.

Watz smidde mens jernet var varmt og klarte å overbevise Kaffebrenneriets gründere om at den italienske håndlagde maskinen var det de trengte i sine kaffebarer.

Vekst og utvikling

Og veksten fortsetter.

– Kaffen er ikke gått av moten ennå, og jeg tror ikke den gjør det med det første. I 2014 vil vi passere den for oss, magiske 10 millioners grensen, og det føles veldig bra, sier han.

I 2013 omsatte selskapet for 7,9 millioner kroner, mot 7,5 millioner året før. Overskuddet før skatt ble på 1,6 millioner kroner i 2013 mot 2,4 millioner i 2012.

– Vi fikk lavere overskudd i fjor fordi vi hadde store investeringer med å flytte inn i nye lokaler, sier Watz. Selskapet holder til i Oslo.

LES OGSÅ:

Nye agenturer

Selskapet sitter allerede på flere agenturer, og har hele tiden vært ivrige på å finne komplementære løsninger i sin portefølje. Det siste nå er kaffebrennere.

En profesjonell kaffebrenner er en maskin som forvandler kaffebærets grønne «sten» til å bli en mørk kaffebønne. Den varierer i pris fra rundt 80.000 kroner til noen millioner kroner, avhengig av hvilken produksjonskapasitet du har behov for.

– Etter flere år med planlegging bestemte vi oss i 2013 for å lansere Diedrich Roasters i Norge, et agentur som falt på plass samme år. De første er allerede levert, og flere vil det bli, sier Watz.

Ekstra selskaper

Selskapet leverer både til mindre og uavhengige kaffebrennerier og til større, tradisjonsrike kaffefabrikker, sier han.

Han ser ikke for seg at veksten her vil stanse med det første.

– Nei, jeg tror det vil bli enda flere kaffebrennerier her til lands fremover, sier han.

Sammen med sin partner, Morten Aarnæs, har han også etablert selskapene Barista School AS, nærmest et non-profit opplæringssenter, og selskapet Barista Service AS som leverer modulbaserte vedlikeholdsprogram for espressomaskiner.

Les flere økonominyheter fra Budstikka her