– Endelig blir det flere kvinner i IT-bransjen

GLADE: Helene Clementsen (t.v) og Anne Gretland jubler over økt kvinneandel.

GLADE: Helene Clementsen (t.v) og Anne Gretland jubler over økt kvinneandel. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

De siste årene har kvinneandelen i IT-bransjen stått på stedet hvil. Nå snur trenden.

DEL

Les alt innhold på Budstikka.no – 99 kr for to måneder.

De siste to årene har kvinneandelen vist at kun 1 av 5 i IT-bransjen er kvinner.

En fersk undersøkelse TNS Gallup har gjort på vegne av Oda-Nettverk viser at nesten én av fire i IT-bransjen nå er kvinner.

Oda-Nettverk er Nordens ledende møteplass for kvinner som jobber med IT eller i IT-bransjen. Nettverket fyller 10 år i år.

– Dette er den beste 10-års gaven vi kunne fått, sier Anne Gretland fra Stabekk, leder av Oda-Nettverk og leder for forretningsutvikling i Compello Norge på Fornebu.

Resultatene viser også en økning i andelen kvinner som har stillinger innenfor IT-utvikling og programmering. Samtidig øker andelen kvinner som har lederstillinger.

– At vi nå kan slå fast at vi er blitt flere kvinner i bransjen er et viktig bevis på at målrettede tiltak over tid har fungert, sier Gretland.

LES MER: De vil at flere skal velge som dem

Skal fortsette å jobbe

– Hvorfor snur det nå?

– Vi tror det er summen av flere tiltak som er gjort over tid. Vi og flere av våre samarbeidspartnere har blant annet jobbet aktivt mot ungdomsskoler, videregående skoler, høyskoler og universiteter for å fortelle oss om IT-bransjen og hvilke muligheter som finnes. Flere av disse studentene er nå ferdig utdannet og vi vet at flere av disse nå jobber i bransjen, sier Gretland.

LES MER: Vil ikke kun ha hvite menn i 40-årene

– Vi er på riktig vei. Men det betyr ikke at vi er i mål. Vi skal fortsette å jobbe med initiativ og tiltak for å øke teknologiinteressen hos enda flere jenter og kvinner. Det at andelen går noe opp er veldig bra, men vi er ikke i mål, sier Helene Clementsen, kommunikasjonsansvarlig i Oda-Nettverk, og kampanjesjef i Telenor Norge.

Dette mener Oda-Nettverk er noen av suksessfaktorene:

  • Flere selskaper øker fokus på å rekruttere kvinner blant annet gjennom å gå bort fra standardiserte stillingsannonser som fokuserer på kvalifikasjoner og krav til å bli mer visjonære og søkende.
  • Kvinnelige ansatte trekkes frem som rollemodeller
  • Ledelsen i selskapet viser ved handling at de ønsker å øke kvinneandelen.

Artikkeltags