Skip to main content

Sliter med laks som fastfood

Pink Fish ble nominert i finalen i en internasjonal restaurantkonkurranse kalt «RLI International Awards» i kategorien «mest innovative mat- og drikke konsept 2019», og den norske kjeden vant. Gjøse mottok prisen ved Universal Studios i Hollywood. Salget av fisken går det ikke like bra med.

Foto: KARL BRAANAAS

Lommedølingen Ronny Gjøse ville gjøre med fisk det McDonalds har gjort med kjøtt. Nå sliter Pink Fish-kjeden med et tregt hjemmemarked.

Laks som fastfood selger ikke – Pink Fish stenger utsalg, skriver IntraFish.

Høsten 2017 åpnet den første Pink Fish-restauranten i Oslo. Seks Pink Fish restauranter har så langt blitt etablert i regi av selskapet Salmon Company Norway med hovedkontor på Lysaker – fem i Norge og en i Singapore. Laks er hovedingrediensen. Men nå ser det ut til at budskapet om sunn og bærekraftig mat ikke går hjem hos norske forbrukere. Den første restauranten de åpnet, som lå i kjøpesenteret Steen & Strøm i Oslo sentrum, er nedlagt. Det er også den som lå i Oslo City.

– Folk i Norge sier én ting og gjør noe annet, konstaterer Pink Fish-sjef Ronny Gjøse overfor IntraFish.

– Selv om vi leverer på alle de viktige driverne som bærekraft, sunnhet, convenience, gjøre fisk enklere tilgjengelig og så videre, ser vi at det spises pizza, pasta og burgere som aldri før, sier han.

– En annen matkultur

Nå har gründerne skrinlagt planene om å åpne nye restauranter i Norge.

– Vi er på riktig hylle, vi klikker av for alle sjekkpunkter som sunnhet, miljø, fisk, verdi for pengene og så videre, men buyers are liars. De sier én ting, men gjør noe annet. De sier at de gjerne vil spise mer fisk, men når de er sultne går de til etablerte aktører og kjøper mat som kanskje er en slags guilty pleasure. Du vet, det å spise ute i Norge er å unne seg noe ekstra godt, sier Gjøse til IntraFish.

Likevel har Gjøse fortsatt stor tro på konseptet til Pink Fish.

– I Asia og i den store verden har de en annen matkultur enn her, sier Gjøse, som opplyser at de starter sin andre restaurant i Singapore i juli.

Omsetningen i 2018 endte på åtte millioner kroner. Resultatet før skatt var på nesten minus 7 millioner kroner.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.