Skip to main content

WWF-sjefen gir folk i Asker og Bærum «bilbruk-kjeft»

ROM FOR FORBEDRING: Rasmus Hansson, generalsekretær i WWF Norge, mener at flere burde la bilen stå og heller ta tog eller buss til jobb. ARKIVFOTO: KARL BRAANAAS
ROM FOR FORBEDRING: Rasmus Hansson, generalsekretær i WWF Norge, mener at flere burde la bilen stå og heller ta tog eller buss til jobb. ARKIVFOTO: KARL BRAANAAS

- Flere burde anstrenge seg for å reise kollektivt til jobb, mener Rasmus Hansson.

Se lesernes debattinnlegg om saken, og si din mening!

54 prosent av 766 Budstikka-lesere svarte nylig at de kjører bil til jobb i Oslo. 33 prosent oppgir at de reiser kollektivt (tog, buss, bane, ferge).

Kollektivandelen er altfor lav i et område med såpass bra kollektivtilbud, mener Rasmus Hansson, generalsekretær i WWF Norge (World Wide Fund for Nature).

Del på Facebook

Hansson mener at folk i Asker og Bærum burde anstrenge seg litt mer - og reise med tog, buss eller bane til jobb istedenfor å sitte i bilkø.

LES OGSÅ: Tviler på lovet togbedring

- Selvforsterkende gode

- For det første er kollektivreiser bedre for klima og bymiljøet, og for det andre skaper det bedre plass og bedre flyt på veiene for dem som virkelig trenger å kjøre, sier Hansson.

- Det er dessuten slik at jo flere som bruker kollektivtilbudene, desto bedre vil de bli. Et kollektivtilbud er altså et selvforsterkende gode, legger han til.

Han mener alle som nå kjører bil til og fra jobb i Oslo burde stille seg selv spørsmålet: Er det ikke en bedre idé å reise kollektivt?

Hva mener du? Si din mening!

Rasmus Hansson mener at Asker og Bærums befolkning burde gå foran som gode eksempler i kampen for et bedre klima.

- Det er relativt enkelt å reise kollektivt inn til Oslo, selv om et viktig kollektivtilbud som Kolsåsbanen dessverre har ligget brakk i flere år. Er man opptatt av klima og miljø, er endring av reisevaner noe av det viktigste man kan gjøre i hverdagen, og innbyggerne i Asker og Bærum har gode forutsetninger for å gjøre akkurat det, mener Hansson, som er bosatt i Bærumsmarka.

- Hvordan kommer du deg selv til jobb i Oslo?

- Jeg sykler i litt over halvparten av tilfellene og tar buss de resterende gangene. Og det synes jeg fungerer greit.

Sykkel-ros

Hansson gir derimot skryt til Asker og Bærums syklende innbyggere. I det samme spørsmålet oppgir 10 prosent at de sykler til jobb i Oslo. Dette er vesentlig høyere enn i en undersøkelse fra Transportøkonomisk institutt fra 2007: Der sier kun tre prosent av folk bosatt i Akershus at de sykler/går til arbeidsplassen i Oslo.

- En såpass høy andel som 10 prosent, viser bare at folk sykler om det tilrettelegges for det. Jeg tenker da på de gode sykkelveiene inn mot Oslo gjennom Bærum, sier Hansson.

Hadde trodd på høyere andel

Ivar Horneland Kristensen, ordførerkandidat for Ap i Asker, hadde trodd at kollektivandelen var litt høyere.

- Jeg mener uansett at potensialet for en økning er betydelig, ved at avgangsfrekvens og kvalitet økes, både på tog og buss, sier Horneland Kristensen.

- Det det handler om, er at folk opplever at det glir, uten irriterende pauser og stopp. At man er på jobb når man hadde planlagt, sier han.

Horneland Kristensen tror flere får lyst til å reise kollektivt allerede i slutten av august, når det nye dobbeltsporet i Bærum åpner.

- I tillegg har jeg stor tro på at 10-minuttersavganger på togene fra Asker og inn mot byen, slik det opprinnelig ble lagt opp til i NSBs Ruteplan 2012, sier han.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.