Fylkesgrensen stopper prislikhet mellom nabobygder

MANGLENDE SAMARBEID: Et bedre samarbeid over fylkesgrensene om hurtigbåten ville gitt flere parkeringsplasser og mindre biltrafikk for Vollen, mener Vollen-beboer og lokalpolitiker Marianne Riis Rasmussen. FOTO KARL BRAANAAS

MANGLENDE SAMARBEID: Et bedre samarbeid over fylkesgrensene om hurtigbåten ville gitt flere parkeringsplasser og mindre biltrafikk for Vollen, mener Vollen-beboer og lokalpolitiker Marianne Riis Rasmussen. FOTO KARL BRAANAAS

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

I Vollen er det skuffelse over at Akershus fylke ikke vil senke båttakstene for naboene i Slemmestad.

DEL

Ordførerne i Asker og Røyken hadde bedt om å få samme takst med hurtigbåten til og fra Oslo for Slemmestad og Vollen.

Årsaken er at Slemmestad-folket bruker båten fra Vollen fremfor sin nærmeste brygge. Det medfører økt biltrafikk og press på parkeringsplassene i Vollen.

Det er kun 3,9 kilometer mellom de to bryggene, men en prisforskjell på 530 kroner måneden for pendlere på grunn av soneinndelingen.

Ordførernes forespørsel er nå avslått fordi en endring av soneinndelingen vil bety økte tilskudd til Ruter fra Buskeruds side hvor det er selskapet Brakar som driver kollektivtrafikken.

Ruter og Brakar har ulike pris- og sonesystemer. Inntil Brakar har endret sin sonestruktur anbefaler Akershus fylkeskommune at dagens system med sonegrense for pris går ved fylkesgrensen.

LES OGSÅ: Folk gråt da Vollenbåten var stappfull – rundt 100 ble stående på brygga

LES OGSÅ: Sto igjen på brygga 

Formell

– Det er trist at man bruker en formell argumentasjon for å stoppe det overordnede målet, å få færre biler på veien, sier Vollen-beboer og lokalpolitiker Marianne Riis Rasmussen (Ap).

I denne saken er Aps ordførerkandidat helt på linje med den sittende Høyre-ordføreren, Lene Conradi, som skrev den opprinnelige søknaden om en felles pris for de to avgangene.

– I det såkalte Spikkestad-utvalget er det både tverrpolitisk enighet og enighet mellom Røyken og Asker om forslag for å løse trafikkproblemene. Men vi står overfor to selskap, Ruter og Brakar, som knapt hadde sittet ved samme bord før vi tvang dem.

– Det er beklagelig hvis Akershus fylkeskommune har lagt seg flat for de to selskapenes manglende evne til å samarbeide. De er selvstendige selskap, men eid av sine respektive fylkeskommuner og burde følgelig vært styrt av de folkevalgte, mener Riis-Rasmussen.

LES OGSÅ: Stenger holdeplass – opprør mot Ruter 

Fleksibilitet

– Vil du oppheve fylkesgrensen?

– Nei da, den skal selvfølgelig respekteres. Men vi må også finne regionale løsninger over kommune- og fylkesgrensene når vi står overfor problemer som krever det, svarer hun.

Velleder i Vollen, Knut Førsund, er enig.

– Dessverre lever vi i et samfunn hvor fleksibilitet og utvising av skjønn er blitt fyord, sier han til Budstikka.

Det er omtrent 180 parkeringsplasser rundt bryggen hvor hurtigbåten anløper Vollen. De er gratis for pendlere.

LES OGSÅ: – Vi skulle gjerne sett at langt flere stoppet her

Artikkeltags