Skip to main content

Vollenbåten kan få halvtimesrute

VOLLENBÅTEN: Rute B20 Aker Brygge-Slemmestad-Vollen betjenes i hovedsak av Baronen, som har plass til 250 passasjerer.

Vollenbåten kan fra oktober få flere avganger i rushtiden på strekningen tur-retur Slemmestad-Vollen-Oslo.

Hovedutvalg for samferdsel i Akershus fylke vedtok onsdag enstemmig å be Ruter igangsette uttesting av økt frekvens på strekningen Slemmestad-Vollen-Oslo, eventuelt Fornebu, fra oktober.

Dette skal gjøres ved å sette inn reservebåten Tidevind i ordinær drift, i tillegg til hovedbåten Baronen.

Ifølge et notat fra Ruter vil dette koste cirka 2,5-3 millioner kroner ekstra.

Forslaget i hovedutvalget ble fremmet av utvalgsleder Solveig Schytz (V) på vegne av Venstre, Høyre, Frp og Sp.

Halvtimesruter

– Vi ønsker å se om økt frekvens gjør at båten blir enda mer brukt. Ruters notat viser at det er rom for å bruke reservebåten til å kjøre halvtimesruter om morgenen og ettermiddagen med en relativt liten merkostnad. Det er det vi nå konkret ber Ruter om å gjøre når sommerbåtsesongen er over, sier Venstres Njål Vikdal fra Asker, medlem av hovedutvalg for samferdsel i Akershus.

LES OGSÅ: Nye Asker går for mer hurtigbåttrafikk

LES OGSÅ: Vollenbåten kan få flere avganger

– Vi vil at båttilbudet skal bli et godt alternativ i hverdagen for enda flere. Jeg forventer at dette nå kommer på plass fra oktober, sier Vibeke Limi fra Bærum, gruppeleder for Frp i fylkestinget.

Fylkestinget har fra før fattet flere vedtak om styrking av båttilbudet i Oslofjorden. Så sent som i september Vollenbåten kan få flere avganger at det er «positiv til test av økt frekvens på dagens samband Slemmestad-Vollen-Oslo, eventuelt også Fornebu. En slik test av økt frekvens bør realiseres så snart det er praktisk mulig.»

Mener alvor

– Dette er en viktig beskjed til Ruter om at vi som eiere av Ruter mener alvor med utviklingen av båttilbudet. Nå er det viktig at innbyggerne i Vollen og Slemmestad også viser at de ønsker dette ved å bruke tilbudet enda mer, sier Morten Vollset, gruppeleder for Senterpartiet.

– Jeg er glad for at det er bred politisk enighet om at vi ønsker å teste ut økt frekvens på båtrutene, sier fylkesvaraordfører Lars Salvesen fra KrF.

Denne ukens vedtak går på tvers av Ruters anbefaling. Selskapet mener det ikke er tilrådelig å ta ut reservebåten og sette den inn i ordinær drift. Ruter ønsker dessuten å vente med en eventuell bedring av båttilbudet fra Vollen og Slemmestad til dagens hurtigbåtkontrakter utløper i 2024. Ruter peker på at Akershus da vil være en del av Viken fylke, som får et betydelig større sjøareal.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.