Nederst i Sandvikselva har 70-80 svaner, samt over 100 ender, samlet seg i en råk som nå er i ferd med å fryse helt igjen. Fuglene får jevnlig mat, bl.a. fra medlemmer i en støttegruppe som kaller seg Svanene i Sandvika trenger deg.

Mens Viltnemnda i Bærum kommune oppfordrer til å droppe fôring, mener Pelle Wickstrøm i Fuglehjelpen at menneskelig hjelp i så måte er «livsviktig» for fuglene.

– Når vannet fryser helt, slik som nå, er det livsviktig at svaner og ender mates. Pøs på med brød, helst grovbrød. En voksen svane trenger rundt tre brød om dagen for å holde vekten. Tre brød er ganske mye, det, sier Wickstrøm.

Han er ornitolog og kjenner forholdene for fuglene i Sandvika gjennom over 20 års arbeid. Etter uttalelsen fra Bjørn Larsen i Viltnemnda har Wickstrøm fått flere bekymringsmeldinger om fuglene.

– Folk er i villrede og lurer på om de skal mate fuglene eller ikke. Min klare mening er at de bare må fôre i vei, sier Wickstrøm.

LES MER: Kald krangel om svaner i isråk

– Det reneste tull

– Viltnemndas uttalelse er jo bare trist og det reneste tull, sier lederen for Fuglehjelpen, som altså er helt uenig med Bjørn Larsen i Viltnemnda i Bærum. Larsen er klar på at fuglene skal klare seg selv:

– Det største problemet er at folk synes synd på fuglene og begynner å mate dem. Det er derfor de blir sittende fast i den råken. Fuglene er vant til å få mat der, derfor flytter de seg ikke, noe som hadde vært naturlig. Hadde ikke folk gitt dem mat hadde de naturlig fulgt iskanten utover, sa Larsen til Budstikka lørdag.

Han er også motstander av å gjøre vannet i elven isfritt med et bobleanlegg, slik støttegruppen Svanene i Sandvika trenger deg vil ha på permanent basis.

– Man kan ikke lage egen boblehavn til fuglene, mener Larsen i Viltnemnda.

Wickstrøm i Fuglehjelpen synes det er vanskelig å ha noen mening om bobleanlegget, men sier at svaner uten problemer skal klare seg uten at mennesker lager åpent vann for dem.

– Bare å kalle det trist

Bjørn Larsen i Viltnemnda sier han står for det han sa i helgen:

– De kan godt si at mine uttalelser er triste, men det som skjer i naturen, er ofte trist. Det beste er at vi ikke tukler med det som skjer i naturen, sier Bjørn Larsen.