Skip to main content

«Vilt» køyesalg i 15 land for Vøyenenga-jente

VILLMARKS-SØVN: Elin Kathrine Saunes demonstrerer her hengekøyen.

Uten at noen har sett hengekøyen fysisk, har de lokale NTNU-studentene klart å selge sin villmarkshengekøye «verden rundt». 91.375 visninger av videoen har hjulpet bra til.

Vøyenenga-jenta Elin Kathrine Saunes (27) har sammen med to andre medstudenter ved NTNU utviklet en hengekøye for villmarksliv og nordiske forhold.

En hengekøye som villmarksentusiaster og internasjonale hengekøyeeksperter som en «villmarksguru» Derek Hansen har trykket til sitt bryst.

De tre studentene går ved NTNUs entreprenørskole (Master i innovasjon og forretningsutvikling), som er en av de vanskeligste i Norge å komme inn på. I tillegg til å studere, må studentene også starte og etablere sin egen bedrift i løpet av studietiden.

Interesse for friluftsliv

De tre studentene har alle en stor interesse for friluftsliv, og det var dette som lå bak utviklingen av køyen. Idéhaveren Jonas Haug (26) fra Fredrikstad kom på det hele under en seiltur i Karibien.

I løpet av et år er tegningen utviklet til et produkt som er i salg. Den andre som er med er Steinar Bukve Witsø (28) fra Sogndal. De tre har også søkt om patent.

LES MER:

Eks-direktør og studenter skapte gullkantet eventyr

Fremtiden i pose

Solgt i 15 land

Hengekøyen er nå solgt til 15 land, og det uten at kundene har sett produktet.

– Vi snakker foreløpig om en liten produksjon på noen få hundre stykker, men det vi har produsert, har vi fått solgt.

De har fått to omganger med Innovasjon Norge midler til sammen en halv million kroner i støtte.

– Størst pågang har firmaet fått fra USA og Norge. Men den er også veldig populær i land som Tyskland, Sør Korea og Australia, forteller Saunes.

Sett 91.375 ganger

– Den er flat med liggeunderlag som isolerer og er tilpasset nordiske forhold. Du kan ligge på magen, siden og ryggen uten å velte. Man kan også stramme den til å bli en stol. I tillegg der det myggnett og regntrekk på den.

– Den er tilpasset nordiske forhold rett og slett, forklarer Saunes.

De tre studentene har laget en video som er sett hele 91. 375 visninger, og videoen ligger ute på steder som Liveleak og Reddit.

– Vi er veldig glade for all respons vi har fått. Det er et produkt og et firma vi har brukt adskillige timer på. Det er flere netter gjennom vinteren i ulike prototyper, flere utrolig lange dager og et utallig antall diskusjoner som får oss dit vi er nå.

LES OGSÅ: Håper å vinne mest mulig

– Hva har dere lært mest av?

– Det har vært veldig lærerikt. Det er utrolig mye som bare må bli gjort, og som man bare må lære seg. Det krever også at man tør ta noen sjanser, og tør å innrømme at man ikke kan alt. Det var også veldig gøy å bli omtalt av den amerikanske hengekøyeeksperten Derek Hansen rett etter at vi lanserte, sier Saunes.

– Er dette noe dere tre skal leve av nå fremover?

– Foreløpig har vi økonomi til en fulltidsansatt, det er idéhaver Jonas som jobber fullt. Jeg må derfor ha en annen jobb ved siden av foreløpig. Men det hadde vært gøy om vi kunne leve av det fremover, sier hun.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.