Skip to main content

Vil knyttes Fornebubanen til T-bane-ringen

NY HOLDNING: Nå mener Ruter det blir feil å benytte Majorstuen som endestasjon for Fornebubanen, og vil heller sende togsettene videre mot sentrum eller Nydalen. FOTO: RUTER
NY HOLDNING: Nå mener Ruter det blir feil å benytte Majorstuen som endestasjon for Fornebubanen, og vil heller sende togsettene videre mot sentrum eller Nydalen. FOTO: RUTER

I stedet for å snu på Majorstuen, kan Fornebubanen komme til å fortsette ferden mot Blindern og Nydalen.

Fylkesordfører Anette Solli mener Oslo bruker for lang tid på sine avklaringer.

Oslo kommune er i ferd med å utarbeide kommunedelplaner for hvordan Fornebubanen skal kjøre fra Lysaker til Majorstuen.

Tidligere har det vært antatt at banen skulle ha Majorstuen som endestasjon.

Ruter har imidlertid utarbeidet et nytt planprogram der pipen har fått en annen lyd.

«En løsning hvor Fornebubanen kun går til Majorstuen og vender der er mulig, men anbefales ikke. Det må i så fall bygges en egen stasjon på Majorstuen, og reisende videre mot Sentrum må bytte tog. Gjennomgående tog til Sentrum anses som en bedre løsning», mener nå selskapet.

I planprogrammet lanseres også «Volvatsvingen», som skal nærmere utredes.

Direkte mot Ringbanen

Volvatsvingen er en sporforbindelse som gjør det mulig å kjøre tog direkte fra Fornebubanen mot Ringbanen, altså fra Fornebu og Skøyen direkte mot Blindern og Nydalen, uten å kjøre innom Majorstuen.

– En slik forbindelse kommer eventuelt i tillegg til en direkte forbindelse inn mot Majorstuen. At forbindelsen utredes, betyr ikke at den nødvendigvis skal bygges., presiserer Ruter i planprogrammet.

Fornebubanen vil få to tog per kvarter ved åpningen. Senere utvidelser er mulig.

LES OGSÅ: Langt frem for Fornebubanen

LES OGSÅ: Jubl for penger til fornebubane

Det arbeides for tiden med et nytt kommunikasjonsbasert signal- og sikringsanlegg for hele T-banenettet i Oslo.

Dette skal erstatte dagens anlegg, som har passert forventet teknisk levetid og uansett må fornyes. Et slikt nytt anlegg vil øke kapasiteten, og vil gjøre det mulig å kjøre ni tog per kvarter mot dagens syv tog per kvarter.

Dette vil gjøre det mulig å kjøre Fornebubanens tog gjennomgående via Majorstuen til sentrum og videre østover.

Venter på Oslo

Fylkesordfører Solli er på sin side mest opptatt av å få banen frem til Majorstuen, og er mindre interessert i eventuelle avlegninger til Nydalen. .

– Vi venter på Oslo, som jeg nå synes bruker altfor lang tid på å avklare hvordan man skal gå videre, understreker hun.

Bærum kommunes kommunedelplan for T-bane på Lysaker skal annengangsbehanes til våren.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.