Skip to main content

Vil kapre el-syklistene

TRO PÅ MARKEDET: Steinar Karlsen hos Hardrocx har kjempetro på elsykkel-markedet.
TRO PÅ MARKEDET: Steinar Karlsen hos Hardrocx har kjempetro på elsykkel-markedet.

Det er ikke sykler for «hvermannsen» det handler om når Asker-selskapet Hard Rocx går inn i elsykkel-markedet. Billigste sykkel koster 25.000 kroner.

– Siden vi er i premium-segmentet vil vi kanskje ikke nå alle. Noen førstegangskjøpere kanskje velger en rimeligere kvalitet. Våre modeller starter fra 25.000 pluss, sier daglig leder Steinar Karlsen i Hard Rocx.

Høyeste pris blir på 36.000 kroner.

Karlsen karakteriserer imidlertid markedspotensialet for elsykler som «enormt». Og Hard Rocx, som hittil har satset mest på terrengsykler, vi ha sin del av markedet.

– Vi opplever at markedet nå er mer modent for sykler som er beregnet for transport. Elsykler åpner for å sykle selv om avstanden er stor og bakkene lange og bratte, sier Karlsen.

LES OGSÅ: Ordføreren ellevill etter el-sykkel – foreslo momsfritak

Tro på økt salg

Direktør for faghandel og industriell handel i Virke, Ingrid Thinn Bjerke, mener også potensialet i el-sykkelmarkedet er stort.

– Sportsbransjen antyder at det vil bli solgt rundt 10.000 elsykler i år. Vi tror antallet vil bli noe høyere, kanskje nærmere 15.000, sier Virke-direktøren fra Høn.

Asker-selskapet utvikler syklene med et motorsystem fra Shimano, og syklene skal selges med det norske varemerket HR Electric.

LES OGSÅ: Kjøper el-sykler til ansatte

20 - 25 millioner

Karlsen sier sykkelprodusenten regner med å selge rundt 1.000 sykler det første året til forhandlere over hele Norge. De aller første elsyklene leveres til butikkene rundt årsskiftet.

– Når det gjelder omsetning ut fra butikk, regner jeg med det vil bli solgt HR Electric sykler for mellom 20 og 25 millioner, sier han.

– Men vi tror salget fort kan doble seg året etter. Skal jeg tro noe mer, så vil nok alle som kan sykle ha prøvd en elsykkel innen fem år. Innen ti år tror jeg alle husstander i Norge vil ha en elsykkel.

Asker-selskapet går inn med fire forskjellige modellserier, herunder blant annet terrengsykkel og hybridsykkel.

LES OGSÅ: Satser på rådyre elsykler

Ivrer for momsfritak

Ikke uventet ivrer sykkelgründeren fra Asker for momsfritak på elsykler.

– Siden elbiler har momsfritak, mener vi at elektriske sykler også burde hatt det, siden elsykler er mer miljøvennlig enn mange andre motoriserte transportmidler, fremholder han.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.