Skip to main content

– Vi er på en måte rollemodeller

POPULÆRE JENTER: Sara Kamsvåg og Nora Amlie går på Mølladammen skole i Bærum. På sosiale medier er de best kjent som YouTube-gruppen Glitter Girls.

Hørt om Glitter Girls? Hver uke deler fire 15-åringer tips og tanker om mote, skjønnhet og hverdagsliv på YouTube.

Sara Kamsvåg (15) og Nora Amlie (15) fra Lommedalen er to av jentene i Glitter Girls, en nettbasert gruppe med «egen kanal» på videodelingstjenesten YouTube.

Sammen med Karoline fra Hadeland og Hanna fra Sarpsborg deler de ukentlig små videosnutter med «abonnentene» sine. Akkurat nå teller de litt over 14.500. Stort sett handler det om sminketips, klær, hverdagsutfordringer og jentenes hobby - klassisk ballett og jazz.

Se YouTube-video med Sara og Nora

– Jeg finner alt jeg trenger å vite på YouTube. Alle fra vår generasjon driver med det. Dessuten blir du kjent med folk fra hele verden, det er veldig bra, sier Nora.

Hundrevis av YouTube-grupper

Nå har Glitter Girls skrevet kontrakt med Nordic Screens, youtubernes møteplass i Norge. Selskapet ble etablert høsten 2014 og bygger Norges første multikanal-nettverk for YouTube.

I dag har de over 100 tilknyttede YouTube-kanaler og over 3 millioner videovisninger i måneden.

LES OGSÅ: Andrea (18) har snart 1,7 millioner følgere på Instagram

– Norske YouTubere er foreløpig et lite samfunn, men det vokser hele tiden. Bare siden vi startet for to år siden har det kommet hundrevis av nye grupper, sier Nora.

Selskapet vil hjelpe norske innholdsskapere og talenter til å bygge fanskarer på videoplattformen til Google.

– Det er et sted der vi møter andre YouTubere og lærer av hverandre, sier Nora.

– Vi er rollemodeller

Hjemme i Lommedalen har hun rigget sitt eget speilrefleks-kamera på stativ inne på jenterommet. Herfra forteller hun jenter – og noen gutter - over hele verden om det som opptar henne.

LES OGSÅ: Forteller om mamma-hverdagen for tusenvis av lesere

– De temaene vi snakker om angår mange unge jenter i dag. Vi er på en måte rollemodeller for dem, vi inspirerer og prøver å være relevante. Men vi er ikke hundre prosent «beauty-girls», altså, sier Nora.

– Alle vil jo fremstå som de har perfekte liv, men vi prøver å vise andre sider av oss selv også, sier Sara.

– Men vi må være ærlige, det er viktig, sier Nora.

Møttes på YouTube

Venninnene begynte allerede i sjette klasse å dele tips og triks om skjønnhet og mote på bloggen VoiceGirlz.

Etterhvert begynte de å publisere små videoer fra bloggen på YouTube. Der kom de i kontakt med flere andre jenter som delte de samme interessene.

LES OGSÅ: Slik skaper skolerevyene engasjement på YouTube

Det la grunnlaget for Glitter Girls, som for to år siden telte syv medlemmer. I dag er de fire igjen.

– Du vet, det er sånn det er. Når man er tenåring får man ofte nye interesser og prioriteringer, forklarer Sara.

Dans gir pusterom

Til daglig er jentene på sosiale medier - stort sett hele tiden.

– Vi følger med på andres YouTube-kanaler, Instagram, KiK, Snapchat, Facebook. Når vi har laget noe nytt for Glitter Girls promoterer vi det på alle plattformer, sier Sara.

LES OGSÅ: Ulrik (13) følges av 81.800 på Vine

Det er bare noen få timer hver dag Sara og Nora ikke er online. Da er de på trening i kjelleren under Kolsås senter.

I tilfluktsrommet der Kirsti Skulleruds «Happy Feet» holder til er det ikke dekning.

– Jeg skrur av livet i én time når jeg går ned der. Det er mitt avbrekk i hverdagen, sier Nora.

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.