Skip to main content

Uten plan for køkaos

TRANGT OG TREGT: Tett trafikk selv i fellesferien gir en forsmak på hvordan årene med E18-utbygging kan bli. Dette bildet er tatt på Høvik, hvor avkjøringen er sperret, mandag ettermiddag.
FOTO: KARL BRAANAAS
TRANGT OG TREGT: Tett trafikk selv i fellesferien gir en forsmak på hvordan årene med E18-utbygging kan bli. Dette bildet er tatt på Høvik, hvor avkjøringen er sperret, mandag ettermiddag. FOTO: KARL BRAANAAS

Statens vegvesen vet ikke hvor lange køer vi kan regne med under byggingen av ny E18. Prosjektledelsen har heller ingen plan for å løse køkaoset.

Den siste uken har bilistene fått en forsmak på hvordan det kan bli når byggingen av ny E18 starter i 2017. Selv midt i fellesferien har bilistene støtt på lange køer på E18.

Det skyldes at ett av feltene på motorveien, avkjøringsrampen og Høvik bro er stengt grunnet arbeider på Høvik stasjon.

Mandag klokken halv fem sto køen helt til bygrensen ved Lysaker. Uken før sto køen helt inn til Kiel-fergen i Oslo. For å komme seg fra Skøyen til Asker måtte man regne med over en halvtime ekstra i bilen.

LES OGSÅ: Flytter bak E18-køen

Prosjektledelsen i Statens vegvesen vet lite om hva som venter bilistene gjennom anleggsperioden som avsluttes i 2030.

Ingen planer

Det er ikke gjort detaljerte studier av hvordan køene vil utvikle seg og hvor store forsinkelser bilister på E18 må påregne.

– Vi har ikke gått igjennom i detalj hvordan trafikken skal avvikles i byggeperioden, sier prosjektleder Knut Gløersen.

LES OGSÅ: Her kan det bli køkaos

Han legger til at de satser på å ha seks felt åpne slik som i dag, men at han ikke kan garantere for at det er mulig på hele strekningen.

– Vi vil lage mer detaljerte planer for trafikkavviklingen senere, sier Gløersen.

Han forteller videre at ønsket er å unngå innsnevringer som den på Høvik i sommer.

LES OGSÅ: E18 gjennom Asker forsinket

Når vil fremkommeligheten være dårligst under utbyggingsperioden?

– Det har vi ikke begynt å planlegge ennå. Vi vil lage mer detaljerte planer for trafikkavviklingen senere, sier Gløersen.

30 år gammel forsømmelse

Den nye veien skal bygges fra Lysaker. Siste etappe, fra Hønsjordet til Drengsrud, skal stå ferdig om 16 år.

Styreleder Stig Wettre-Johnsen i NAF Asker og Bærum stålsetter seg til situasjonen som vil oppstå når arbeidet med å bygge ny E18 starter i 2017.

– Det er viktig at utbygger har med seg trafikkutviklingsaspektet, understreker Wettre-Johnsen.

Han mener at ingeniørmessig perfekte løsninger må justeres dersom de innebærer uholdbare køforhold på motorveien. NAF-toppen ser på E18 som en 30 år gammel forsømmelse.

Når endelig planene for ny E18 tar form, sier han seg villig til å svelge den bitre pillen i form av kø i anleggsperioden.

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.