Skip to main content

Usikker fremtid for 27 ansatte etter konkursbegjæring

USIKKERT: Toys'r'Us-butikken på Sandvika Storsenter går en usikker fremtid i møte etter at morselskapet har inngitt en konkursbegjæring.

Top-Toy i Norge, som eier lekebutikkjedene Toys'r'Us og BR Leker, har inngitt konkursbegjæring.

Konkursen skjer som en direkte konsekvens av at det danske morselskapet Top-Toy AS gikk konkurs 28. desember i fjor, melder selskapet i en pressemelding.

– Det har dessverre ikke lykkes oss å selge den norske delen av forretningen, og vi må derfor i dag erklære at vi inngir konkursbegjæring, uttaler kurator i det danske konkursboet etter Top-Toy A/S, John Sommer Schmidt fra Gorissen Federspiel.

Top-Toy ble slått konkurs i resten av Norden i romjulen, men den norske virksomheten har fortsatt som før fordi de har vært et eget AS.

I forrige uke ble imidlertid den danske virksomheten kjøpt opp, noe som gjør at den norske virksomheten også blir berørt.

En ny eier er den eneste måten leketøyskjempen kunnen unngå konkurs, men en ny eier kom altså aldri på plass innen fristen som var i går.

FLERE KONKURSER: Sandvika-butikk konkurs: – Det er leit. Husleien ble for høy

Uviss skjebne for Sandvika-butikk

Top-Toy har kjedene BR Leker og Toys’r’Us i Norge, og har til sammen 56 butikker og rundt 700 ansatte.

Foreløpig er det usikkert hva som skjer med butikkene i Norge, inkludert den på Sandvika Storsenter. På Storsenteret jobber det 27 personer, det inkluderer hel- og deltidsstillinger.

– Hva skjer nå med de ansatte på Sandvika Storsenteret?

– Det uvisst hva som skjer, men det kan dukke opp ulike løsninger. Det er imidlertid for tidlig å si, sier administrerende direktør i Top-Toy Norge, Atle Bakke.

I fjor omsatte den norske delen av konsernet for 852 millioner, med resultat etter skatt på 22,3 millioner kroner.

LES OGSÅ: Konkursbølge i Asker og Bærum - men Yama Ghulam tror ikke han havner i statistikken 

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.