Skip to main content

Ungdom med klar beskjed til byutviklerne i Sandvika: – Storsenteret ikke nok for oss

SAVNER GODE MØTESTEDER: – Sandvika trenger uformelle steder hvor ungdom kan møtes og snakke sammen og bli kjent med nye folk. En møteplass må være et godt sted å være, uten at det skal koste penger, forteller Karen Krogenæs og Eldar Johansen Alvik (i midten), her sammen med Geir Vedeld (t.v.), rektor ved Norges Realfagsgymnas i Sandvika og konsernsjef Per Kristian Jacobsen i Norconsult.
SAVNER GODE MØTESTEDER: – Sandvika trenger uformelle steder hvor ungdom kan møtes og snakke sammen og bli kjent med nye folk. En møteplass må være et godt sted å være, uten at det skal koste penger, forteller Karen Krogenæs og Eldar Johansen Alvik (i midten), her sammen med Geir Vedeld (t.v.), rektor ved Norges Realfagsgymnas i Sandvika og konsernsjef Per Kristian Jacobsen i Norconsult.

–Største grunn til å dra til Sandvika er Storsenteret. Vi trenger flere og bedre møteplasser enn det, mener Karen Krogenæs (14). Og sjefen i Norges største rådgiverbedrift lytter.

– Det skjer ikke så mye i Sandvika. Ikke utenfor Storsenteret iallfall. Men der ute står bussene, og det er lett å dra til Oslo. Mange velger det, i stedet for å tråkke rundt i gatene her, forteller Karen Eiksjø Krognæs (14) fra Høvik og Eldar Johansen Alvik (16) fra Kolsås.

La sentrum inn i Minecraft

Karen går i niende på Norges Realfagsgymnas ungdomsskole (NRG-U) i Sandvika. Eldar går i første på NRG. Begge har engasjert seg i Sandvikas byutvikling.

Åttende klasse ved NRG-U i forrige semester gjennomførte et helt års samarbeidsprosjekt om emnet med Sandvika-selskapet Norconsult, Bærum kommune og Microsoft på Lysaker.

Ungdomsskoleelever engasjert i Sandvikas byutvikling

Elevene la hele sentrum inn i dataspillet Minecraft, der man kan rive ned og bygge nytt i en 3D-verden.

Senere byttet de til et profesjonelt 3D-program, opplyser rektor Geir Vedeld.

LES OGSÅ: MDG-leder: Storsenterets tid er ute

– Min gruppe fikk i oppgave å designe, tegne og planlegge et nytt bygg som skulle passe inn der Helgerudgården og Kreditkassegården står i dag. Vi endte opp med et høybygg på opptil 13 etasjer med noen kontorer, mange leiligheter og kafé og butikker på bakkeplan. Under bygget laget vi en gjennomgang med åpen park rundt. Det kunne blitt en fin møteplass, forteller Karen.

LES OGSÅ: Snart klar for bygging av Sandvikas høyeste boligblokk

NYE STREKER: Slik ser elevene ved NRG-U for seg at et nybygg kan se ut der Helgerudgården og Kreditkassegården i Sandvika står i dag.
NYE STREKER: Slik ser elevene ved NRG-U for seg at et nybygg kan se ut der Helgerudgården og Kreditkassegården i Sandvika står i dag.

– Alle som driver med byutvikling i dag snakker om møteplasser. Hva kjennetegner et slikt sted?

– Det må være et godt sted å være, uten at det skal koste penger. Det er flere fine steder i Sandvika i dag. Kalvøya og sjøsiden er fin, bortsett fra at da blir du jo sittende og se inn i en motorveibro i betong. Men møteplasser for ungdom må ligge sentralt. Det må være enkelt å komme dit, for det er ikke alltid foreldrene kjører oss dit, forteller Karen og Eldar.

– Organisert eller uorganisert?

– En ungdomsklubb er sikkert fint. Men først og fremst trenger vi uformelle steder hvor ungdom kan møtes og snakke sammen og bli kjent med nye folk. Uten for mange barn og voksne rundt.

Karen og Eldar er ikke de første unge som forteller byutviklerne at de synes Sandvika er et kjedelig sted. På Næringslivsdagen i 2016 ga "Yngres råd" i Norconsult klar beskjed om at Sandvika er et bra sted å jobbe – men ikke å bo.

LES OGSÅ: Viktige råd fra "tapt" generasjon

– Vi må lytte mer til yngre stemmer

Rådgiverkjempen fulgte dette opp i sin egen samfunnskonferanse i september, der de unges perspektiv på fremtidens byer var et hovedtema.

– Beslutningstagerne i nærings- og samfunnslivet burde lytte mer til yngre stemmer. Det er dere som skal leve i fremtidens samfunn. Derfor vil vi gjerne vite hva dere er opptatt av, sa konsernsjef Per Kristian Jacobsen der.

Sandvika-bedriften ansetter rundt 100 nyutdannede hvert år.

– De tilfører oss nye perspektiver og ideer, friskt engasjement og entusiasme, som vi som har vært med lenge bør lytte til og lære av. Dette er spesielt viktig i innovasjonsfasen, og så er det vår jobb å finne beslutningsveier for dette som fungerer, sier Jacobsen.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.