Skip to main content

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

– Trist med færre russebusser

Eksklusiv gjeng: Ingrid Widerøe (fra venstre), Thale Rosseland, Ingeborg Pahle Strømsnes, Martine Berg Melfald, Paria Mohammed Mojaver og Constance Averlid er med på Eikelis eneste jentebuss i år. foto: eva groven

Antall russebusser i Asker og Bærum har gått kraftig ned de siste årene. – Trist, mener russebussekspert.

– Tidligere hadde hver vennegjeng sin buss, nå går man ofte flere sammen om ett kjøretøy, sier Andreas Barreth.

Han er russebussansvarlig i eventselskapet ROK (Russens organisasjonskomité) og holder løpende kontakt med flere tusen bussruss over hele Norge.

LES OGSÅ: Rektor: – Glad russebuss-debatten lever ennå

I år kan Barreth ramse opp 34 busser i Asker og Bærum, som er det nest laveste antall busser siden ROK begynte å registrere dem i 2006. Den gang var det 44 russebusser som rullet på veiene i Asker og Bærum.

– I fjor var det enda noen færre, men utover det har antallet stort sett ligget på godt over 40, sier Barreth.

LES OGSÅ: Kortere støy fra russefeiring i Asker

Flere tidligere

Rekordåret var 2009, da det var 51 russebusser i Asker og Bærum. Året etter var tallet redusert til 43.

– Spør du meg, synes jeg det er trist. For veldig mange handler det om å skape noe sammen, det er verdifull læring man drar nytte av senere, sier Barreth.

LES OGSÅ: Han er Norges fremste ekspert på russebusser

– Bruker mye tid og penger

Venninnene på Eikeli-bussen Juicy Wiggle tror nedgangen skyldes at stadig færre vil bruke penger og tid på russebuss.

– Vi ser det jo selv, i fjor var det tre jentebusser på Eikeli, i år er det bare oss, sier Ingeborg Pahle Strømsnes.

De 29 jentene på bussen har jobbet målrettet for å holde budsjettet de satte opp for to år siden.

– Jeg hadde ikke jobbet så mye i butikk hvis jeg ikke hadde vært på buss, sier Constance Averlid.

– Eller brukt så mye tid på dugnad, sier Thale Rosseland.

– Og droppet revyen, sukker Ingrid Widerøe.

Bussbudsjettet

Da de etablerte bussen var de opptatt av å fylle plassene raskt, slik at utgiftene ble fordelt på flere. De siste to årene har venninnegjengen jobbet på dugnader og egen hånd for å finansiere russetiden.

– Stort sett gjør vi alt arbeidet på bussen selv, med litt fedrehjelp, sier Martine Berg Melfald.

Bussbudsjettet blir fulgt opp av to medlemmer med økonomifag.

– Vi lærer mye av dette og har et godt samhold, men det tar mye tid og penger, innrømmer jentene.

Årets russebusser i Asker og Bærum 

Ikke dyrt å være russ

Andreas Barreth, som selv var russ i 2014, bekrefter at russen er blitt mer prisbevisste, og tror det er grunnen til at bussene fylles opp til siste sete.

– Russen setter opp detaljert budsjett tidlig på året i førsteklasse. Da ser de fort at én person til på bussen, eller fem, har mye å si for økonomien, sier han.

Barreth bedyrer at det ikke nødvendigvis er veldig dyrt å være med på buss.

– Det er dessverre ofte inntrykket man sitter igjen med fra media. Når russen blir spurt om hva de bruker på bussen, og de svarer med skyhøye beløp, er dét inntrykket som blir stående. Som regel glemmer de, eller journalisten velger bort, å fortelle at russen selger bussen for samme pris til neste årskull, sier han.

Sjelden perle

Jentene på Juicy Wiggle, som har buss med stamtavle (se faktaboks) vet de sitter på en sjelden perle. Da blir prisen deretter når neste russekull skal kjøpe den.

– Vi har allerede solgt bussen for 120.000 kroner mer enn vi kjøpte den for, sier Berg Melfald.

– Det er egentlig ganske utrolig hvordan så mange klarer å gjennomføre russetiden sin som et nullprosjekt, sier Barreth.

 

Les flere artikler