Skip to main content

Trikset som gjør brødet sunnere

LANGTIDSHEVING: Enzymene som vekkes til live når mel og korn bløtlegges over natten, og gjør brødet lettere fordøyelig, vil øke sin aktivitet ytterligere under sure forhold som for eksempel ved surdeigsbaking. Et alternativ er å tilsette en god klunk eddik i brøddeigen din.

Litt planlegging er alt som skal til.

Langtidshever du brøddeigen din får du bakst som er mer næringsrik og lettere å fordøye. Litt planlegging er alt som skal til.

Sett en deig på kvelden og la den heve på kjøkkenbenken til neste morgen.

Det er i det hele tatt ganske praktisk, i og med at du kan nyte nybakt brød til helgefrokosten uten å måtte vente i en evighet på at herligheten skal bli ferdig.

Brød er nemlig en god kilde til fiber, og sunt. Selv om det er blitt trendy å spise glutenfri mat, er det ingen grunn til å droppe brødet hvis man ikke reagerer på det.

(Er du i tvil om du tåler gluten elller ikke, kan du ta en titt på denne sjekklisten.)

Korn kan hemme næringsopptak

Men langtidsheving har også en rekke helsefordeler som det kan være verdt å notere seg.

- Korn inneholder en del antibeitstoffer eller forsvarskjemikalier, som blant annet fytinsyre som finnes særlig i kornets ytre del, altså selve skallet, men også i annen plantekost som belgfrukter, nøtter og frø, og i mindre grad i grønnsaker og frukt. Denne fytinsyren kan redusere kroppens opptak av viktige næringsstoffer, blant annet mineralene jern, sink og kalsium, sier Johnny Laupsa-Borge, master i human ernæring.

- Samtidig kan fytinsyre til en viss grad hemme evnen til å fordøye proteiner og karbohydrater, forklarer han videre.

Enzymer vekkes til live

Det som skjer når man langtidshever brøddeigen, er at ulike enzymer i kornet og melet vekkes til live. Blant annet vil enzymet fytase bryte ned fytinsyren.

- Kort fortalt medfører denne prosessen at kroppen vår kan utnytte bedre flere av matens næringsstoffer, og at brødet vårt blir lettere fordøyelig, sier Laupsa-Borge.

Han påpeker at fytinsyre og en del andre antibeitstoffer ikke er giftige eller farlige i seg selv. Men spiser du mye ubehandlet kornmat i form av brød og grøt, eller mye frø, belgfrukter og nøtter, kan dette hos noen bidra til mineralmangel, spesielt av jern og sink. Særlig vegetarianere skal være oppmerksom på dette.

- Derfor er det viktig at man blåser nytt liv i denne forholdsvis enkle praksisen, og gjør det til en vane å bløtlegge ikke bare korn og mel, men også frø, belgfrukter og nøtter. Gjerne over natten, sier Laupsa-Borge.

// var adblock; adblock = true; // // var adblock, _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-607557-26']); _gaq.push(['_setCustomVar', 1, 'publishedWeek', "21_2014"]); _gaq.push(['_setCustomVar', 2, 'adblocker', adblock ? 'true' : 'false']); _gaq.push(['_trackPageview']); _gaq.push(['_trackPageLoadTime']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })(); // // var measurement = { 's': 'hmortensen', 'cp': 'klikk/helse/kosthold/helsekost', 'url': window.location.toString() }; unispring.c(measurement); // // $jq(document).ready(function(){ var embedlyTargets = /((https?:\/\/(www\.flickr\.com\/photos\/.*|flic\.kr\/.*|twitpic\.com\/.*|www\.twitpic\.com\/.*|twitpic\.com\/photos\/.*|www\.twitpic\.com\/photos\/.*|picasaweb\.google\.com.*\/.*\/.*#.*|picasaweb\.google\.com.*\/lh\/photo\/.*|picasaweb\.google\.com.*\/.*\/.*|instagr\.am\/p\/.*|instagram\.com\/p\/.*|www\.slideshare\.net\/.*\/.*|www\.slideshare\.net\/mobile\/.*\/.*|slidesha\.re\/.*|scribd\.com\/doc\/.*|www\.scribd\.com\/doc\/.*|scribd\.com\/mobile\/documents\/.*|www\.scribd\.com\/mobile\/documents\/.*|polldaddy\.com\/community\/poll\/.*|polldaddy\.com\/poll\/.*|answers\.polldaddy\.com\/poll\/.*|maps\.google\.com\/maps\?.*|maps\.google\.com\/\?.*|maps\.google\.com\/maps\/ms\?.*|storify\.com\/.*\/.*|www\.wikipedia\.org\/wiki\/.*|.*\.wikipedia\.org\/wiki\/.*|www\.wikimedia\.org\/wiki\/File.*|.*amazon\..*\/gp\/product\/.*|.*amazon\..*\/.*\/dp\/.*|.*amazon\..*\/dp\/.*|.*amazon\..*\/o\/ASIN\/.*|.*amazon\..*\/gp\/offer-listing\/.*|.*amazon\..*\/.*\/ASIN\/.*|.*amazon\..*\/gp\/product\/images\/.*|.*amazon\..*\/gp\/aw\/d\/.*|www\.amzn\.com\/.*|amzn\.com\/.*|itunes\.apple\.com\/.*|.*youtube\.com\/watch.*|.*\.youtube\.com\/v\/.*|youtu\.be\/.*|.*\.youtube\.com\/user\/.*|.*\.youtube\.com\/.*#.*\/.*|m\.youtube\.com\/watch.*|m\.youtube\.com\/index.*|.*\.youtube\.com\/profile.*|.*\.youtube\.com\/view_play_list.*|.*\.youtube\.com\/playlist.*|www\.ustream\.tv\/recorded\/.*|www\.ustream\.tv\/channel\/.*|www\.ustream\.tv\/.*|ustre\.am\/.*|video\.google\.com\/videoplay\?.*|www\.vimeo\.com\/groups\/.*\/videos\/.*|www\.vimeo\.com\/.*|vimeo\.com\/groups\/.*\/videos\/.*|vimeo\.com\/.*|vimeo\.com\/m\/#\/.*|player\.vimeo\.com\/.*|www\.facebook\.com\/photo\.php.*|www\.facebook\.com\/video\/video\.php.*|www\.facebook\.com\/v\/.*|plus\.google\.com\/.*|www\.google\.com\/profiles\/.*|google\.com\/profiles\/.*|soundcloud\.com\/.*|soundcloud\.com\/.*\/.*|soundcloud\.com\/.*\/sets\/.*|soundcloud\.com\/groups\/.*|snd\.sc\/.*))|(https:\/\/(picasaweb\.google\.com.*\/.*\/.*#.*|picasaweb\.google\.com.*\/lh\/photo\/.*|picasaweb\.google\.com.*\/.*\/.*|itunes\.apple\.com\/.*|.*youtube\.com\/watch.*|.*\.youtube\.com\/v\/.*|www\.vimeo\.com\/.*|vimeo\.com\/.*|player\.vimeo\.com\/.*|www\.facebook\.com\/photo\.php.*|www\.facebook\.com\/video\/video\.php.*|www\.facebook\.com\/v\/.*|plus\.google\.com\/.*)))/i; $jq('.bodyField a').each(function() { var link = this.href; if(link && embedlyTargets.test(link)) { $jq(this).embedly({ key: 'a7f04440099c4fa78176cdc37b6762a9', query: { maxwidth: 523 } }); } }); }); //

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.