Skip to main content

To sider av samme sak

Debatten om Bærums-skolen presenteres som om det er fundamentale forskjeller mellom høyresiden og venstresiden. Hvordan skal kanskje landets fremste skoletilbud bli enda bedre?

Denne fremstillingen tjener til de store partienes fordel, men skjuler at det egentlig er stor grad av konsensus.

Hvis man går Høyre og Arbeiderpartiet/SV nærmere etter i sømmene blir det klart at det kun er nyanseforskjeller mellom de to blokkene.

En myte om at det er stor forskjell er knyttet til synet på obligatoriske tester. Høyre blir angrepet for å ville teste mer, men de rødgrønne omfavner selv både nasjonale prøver og Pisa. Dette er tester som gir ufullkomne bilder av skolen.

En annen myte er knyttet til teoretiseringen av skolen. De rødgrønne fremstiller det som om deres politikk står i motsetning til Høyres visjoner og viser til at de vil innføre valgfag i ungdomsskolen. Dette er lite betryggende når vi vet at Arbeiderpartiet, SV og Høyre har stått sammen om gjennomføringen av de to største teoretiseringsprosjektene vi noen gang har sett i norsk skole, nemlig Reform 94 og Kunnskapsløftet. Hva hjelper to timer valgfag i uken når realfagene fremdeles er de samme?

Den fundamentale forskjellen mellom de store partiene og De Grønne er at vi vil bygge skolen rundt de unge menneskene som har sin hverdag i skolen. Et symptom på dette er knefallet for en teoretisk skole styrt av internasjonale standardiserte tester. Tankene som Bærum Høyre har om å innføre karakterer i ungdomsskolen er et tydelig tegn på dette.

Å fremstille partiene som at de er dypt uenige gir inntrykk av at det er meningsfullt å velge den ene fremfor den andre. Denne uenigheten stikker ikke særlig dypt, men i valgkampen hausses den opp og er ikke egnet til annet enn å villede.

Nikki Schei,
1.-kandidat for Bærum MDG til Bærum kommunestyre og Akershus fylkesting

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.