Skip to main content

Tjener millioner på Zlatan-bok

Forlegger Knut Ola Ulvestad på hjemmekontoret på Nesøya.

Font forlag, som drives av Knut Ola Ulvestad fra Nesøya, har tjent et syvsifret beløp på boken om den svenske fotballstjernen.

– Vi hadde aldri trodd at boken skulle selge så godt, sier daglig leder Knut Ola Ulvestad i Font forlag.

Forleggeren sikter til Zlatan Ibrahimovic’ selvbiografi «Jeg er Zlatan», hvis popularitet har overrasket mange i bransjen.

– I et optimistisk øyeblikk opp mot lansering snakket vi om at vi kunne forvente et salg på rundt 5.000 eksemplarer.

Solgt 28.000 eksemplarer på seks uker

Boksalget skulle imidlertid vise seg å slå ut ganske annerledes enn hva forleggeren fra Nesøya hadde forestilt seg. I løpet av drøye seks uker ble det solgt nærmere 28.000 eksemplarer av idrettsbiografien.

– Til å være en bok om en svensk fotballspiller må det sies å være ganske bra, sier Ulvestad.

Og salget har på ingen måte bremset opp etter julehandelen. «Jeg er Zlatan» endte på en andre plass på Den norske bokhandlerforenings bestselgerliste for uke 8 i 2012.

Les flere økonominyheter fra Budstikka her

– Har stimulert til leselyst

Ulvestad sier at det hyggeligste ved salgssuksessen er at boken ser ut til å stimulert til leselyst blant barn og unge som sjeldent, eller aldri leser bøker på eget initiativ.

– Forhandlere har fortalt oss at det kom et løp av tenåringsgutter og -jenter like etter lansering. Flere av ungdommene fortalte at biografien var den første boken de hadde kjøpt i hele sitt liv, og den første de kom til å lese frivillig, forteller han.

Ulvestad er mer enn tilfreds med mottagelsen boken har fått av kritikerne.

– Det er blitt sagt at alle som jobber, eller driver med fotball har mye å lære av denne boken, sier han.

– Boken predikerer at vi ikke må bygge systemer som former alle i et A4-format. Den handler om å stå på sitt, og tviholde på sin integritet. Mange som har lest boken har nok hatt et litt rufsete forhold til hovedpersonen i utgangspunktet, for å komme ut av lesningen med både sans og respekt for mannen, legger han til.

Solgt for fire-fem mill.  

For små, uavhengige forlag som Font er bestselgertitler et kjærkomment og nødvendig eksistensgrunnlag. Ulvestad beregner at forlaget vil bli sittende igjen med et syvsifret beløp fra fjorårssalget.

– I omsatte kroner har boken allerede solgt for et sted mellom fire og fem millioner. Brorparten av summen går imidlertid til å dekke utgifter til forfatterne, trykkeriet, samt distribusjons- og forhandlerleddet, sier Ulvestad.

– Inntektene vi sitter igjen med vil i hovedsak reinvesteres i nye utgivelser – det er ikke de store summene som tilfaller eierne. Men når det er sagt vil nok disse inntektene, relativt sett, gi kraftigere utslag på på vår økonomi enn på Zlatans, humrer han.

Ulvestad sier at han regner med at salget vil dobles i løpet av 2012.

– Når det ble solgt knappe 30.000 eksemplarer i løpet av seks uker, finner jeg det ikke urealistisk at vi kan oppnå det samme i løpet av årets 52 uker, sier han.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.