Skip to main content

Telenor-sjefen sier nei til mer bane-bidrag

NEI TIL MER BIDRAG: Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas vil ikke bidra ytterligere til finansieringen av Fornebubanen.
NEI TIL MER BIDRAG: Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas vil ikke bidra ytterligere til finansieringen av Fornebubanen.

Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas vil ikke betale én krone mer for Fornebubanen enn det han allerede har gjort. – Nå må noen ta ansvar og få på plass denne banen litt brennkvikt, krever han.

– Fornebu skal være et av Norges beste steder å bo og arbeide. Men med de stadige forsinkelsene og usikkerheten rundt baneløsningen, er vi i ferd med å sakke akterut. Det er en urovekkende mangel på beslutningskraft i denne saken, mener Baksaas.

– Det er tragisk at vi i mulighetenes land ikke for lengst har klart å få på plass en effektiv og klimavennlig transportløsning her ute, slik det er lovet og planlagt. Nå må noen ta ansvar og få på plass denne banen litt brennkvikt.

Baksaas er kraftig provosert av arbeidet som nå pågår med å bygge nytt kollektivfelt for å få bukt med de raskt voksende køene på Snarøyveien.

– De røsker opp kantsteiner og alleer som har fått gro seg til i 7–8 år, og utbedrer broer med én ekstra fil. Dette er støy rundt en løsning som er klart suboptimal i det lange løp, og jeg reagerer sterkt på at det brukes offentlige midler på slike kostbare «plasterlapper» – fordi det offentlige selv ikke har klart å levere på det som var en forutsetning for hele Fornebu-utbyggingen.

Det nye kollektivfeltet er kostnadsberegnet til opp mot 45 millioner kroner.

LES OGSÅ: Fornebu-beboere krever raske busser

– Nærmest useriøst

Fornebubanen er satt opp på topp i Regjeringens handlingsplan for kollektivtransporten, men det er oppstått ny usikkerhet om fremdriften etter at prislappen er doblet fra 5 til 10 milliarder.

– Det er ganske forutsigbart at kostnadene øker når noen, i dette tilfelle staten, lover å betale halvparten av regningen, sa en provosert Kjell Kalland, sjef i Koksa Eiendom, til Budstikka i sommer.

Han reagerer sterkt på fremgangsmåten som ligger bak doblingen av baneregningen, og frykter at det kan medføre nye forsinkelser i prosjektets fremdrift.

– Hva mener du om at baneregningen er doblet, Baksaas?

– Vi vet at ting blir dyrere over tid, men det fremstår for meg nærmest som useriøst at en kalkyle øker slik fra én periode til den neste. Det vitner ikke om særlig vilje til å finne en løsning.

MER OM FORNEBUBANEN:

Fastslår at staten tar halve regningen for Fornebubanen

Banen skal være klar til bruk i 2022

– Nå må de slutte å somle

– Må skjære igjennom

– Vil Telenor bidra ekstra finansielt til en raskere realisering av banen?

– Det ser jeg ikke noe grunnlag for. Vi har allerede betalt vårt grunneierbidrag for en transportløsning vi ennå ikke har fått.

– Telenor sitter på en stor eiendom med god plass og færre etasjer enn flere andre bedrifter som er kommet til Fornebu senere. Hvis dere bidrar litt mer til banen, så får dere kanskje også bygge ut litt mer?

– Jeg vil bli overrasket om reguleringsmyndighetene i Bærum endrer rammebetingelsene og lar oss bygge ut i grøntsonene og i høyden. Jeg vil ikke engang tenke på å sette i gang en saksprosess i den retning.

– Hva med at det mangler 2,7 milliarder i grunneierbidrag for å få baneregnestykket til å gå opp?

– Jeg ser ingen realisme i å skulle bygge opp et marked som kan forsvare en slik enorm utbygging her ute. Nei, nå må staten og fylket skjære igjennom, eller så blir denne banen forsinket ytterligere. Det er helt uakseptabelt.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.