Skip to main content

Tapte store millionsummer på Ferrari og Maserati

Eierne av Autoxo håper på bedre resultater fremover.
Eierne av Autoxo håper på bedre resultater fremover.
Foto: NILS H. HARNES

Rådyre sportsbiler var ingen stor suksess i pandemiåret 2020. Nå tror Autoxo på Nesbru at de skal snu det hele med danske eiere bak rattet.

Bilbutikken selger de italienske designklassikerne Ferrari og Maserati. Samlet årsresultat for de to selskapene Autoxo og Autoxo Sport, som ble slått sammen, er på minus 18,1 millioner kroner i 2020 ifølge selskapene selv. 

Regnskapet for morselskapet Autoxo AS isolert, viser et underskudd på 26,6 millioner kroner. Underskuddet for Autoxo Sport var på 18 millioner kroner, ifølge regnskapet som er levert inn til Brønnøysundregistrene.

«Resultatet (...) ble kraftig påvirket av covid-19», står det i årsberetningen for Autoxo. Den totale omsetningen for de to selskapene var på 397,8 millioner kroner, mot 462,4 millioner kroner i 2019.

Danske eiere

Hovedeierne i selskapet er nå det danske selskapet Formula Automobile, som sitter på 66,6 prosent av aksjene. Resten av aksjene eier Larvik-selskapet Treschow- Fritzøe AS.

– Da Formula Automobile gikk inn på eiersiden i juni 2020, var dette med en klar forståelse av både historiske data og prognose for resultatet i fjor, sier Jesper Viskum Schak, som var daglig leder i selskapet frem til oktober i år.

Han viser til at de siden juni i fjor har hatt fokus på veien videre.

– Underliggende drift i 2020 var for øvrig bedre enn 2019, påpeker han.

Mest eksklusiv

Målet er å utvikle selskapet til å bli «den mest eksklusive billeverandøren i Norge – på samme måte som Formula Automobile i dag er i Danmark.», skriver selskapet i en e-post.

Rune Brath fra Hyggen har nå overtatt som ny daglig leder i selskapet.

– Med en sterk sluttspurt de siste månedene av 2021, kan vi allerede nå avsløre at 2021 resultatet blir betydelig bedre enn i 2020. Dette til tross for krevende covid-19-år, og store investeringer i forbindelse med blant annet Ferrari showroom. Samtidig viser Ferrari sin modellutvikling mange spennende nylanseringer, påpeker han.

– Både Ferrari og Maserati er blant verdens sterkeste luksusmerkevarer. Tross forventet vekst, vil volumene holde seg på et nivå som garantert vil beholde eksklusiviteten, noe som er svært viktig for kundene våre, sier han.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.