Skip to main content

Syklister ser rødt etter lyskryss-bot

900 I BOT: – Syklisten ble stoppet etter å ha syklet i veibanen og passert lyskrysset på rødt lys. Da opptrer syklisten som kjørende og må forholde seg til samme lover som bilistene, forklarer Stig Wettre-Johnsen, politioverbetjent i Asker og Bærum politidistrikt. Han mener politiet dermed var i sin fulle rett til å ilegge syklisten en bot på 900 kroner.

Er det lov eller ikke lov å sykle på rød mann i et lyskryss? Her får du svaret.

Debatten raser på Twitter etter at Budstikka i dag publiserte en artikkel om en politikontroll i Bærumsveien ved Jar stasjon denne uken, der en syklist ble ilagt et forelegg på 900 kroner for å ha syklet på rødt lys.

Politiet varsler at de kommer til å ha flere aksjoner fremover for å straffe sykkelsyndere. Hva som er en sykkelsynd er imidlertid ikke innlysende, viser innleggene i lysdebatten.

Alle er enige i at det er forbudt og straffbart for en bilist å kjøre på rødt lys. Ifølge trafikkreglene er det imidlertid ikke straffbart for fotgjengere å gå på rød mann i lyskryss.

Litt verre er det å sette to strek under svaret på hvilken regel som gjelder for syklister på gang- og sykkelvei som skal gjennom et lyskryss.

LES OGSÅ: Straffer sykkelsyndere og varsler flere kontroller

– Fikk bot for å ha syklet på rødt i veibanen

«Kunne dere avklare forvirringen rundt bøtelegging for sykling på rød mann da det åpenbart er lovlig?»  spør en av debattantene.

Budstikka sender spørsmålet videre til Stig Wettre-Johnsen, politioverbetjent i Asker og Bærum politidistrikt. Han er ikke i tvil i tilfellet med syklisten som ble 900 kroner fattigere etter å ha syklet på rødt lys i Bærumsveien onsdag morgen.

– Syklisten syklet i veibanen på rødt lys. Da opptrer syklisten som kjørende og må forholde seg til samme lover som bilistene. Det innebærer 900 kroner i bot på sykkel, sier Wettre-Johnsen.

LES OGSÅ: Syklist påløpt på Billingstadsletta

Lover for syklister:  

– Ikke ulovlig å sykle på rødt

Når syklisten er på gang- og sykkelvei, blir det annerledes. Budstikka observerte at en rekke syklister syklet over fotgjengerfeltet på rød mann mens politiet hadde kontroll, uten av de fikk bøter.

Leder for Syklistenes landsforening i Asker og Bærum, Jan Henrik Andresen, skriver følgende kommentar i rødlys-debatten:

«I henhold til Trafikkreglene er det ikke ulovlig å sykle mot «rød mann», «rød mann» gjelder fotgjengere. Om det også skal omfatte syklister må man ha «rød sykkel» på trafikklyset.»

LES OGSÅ: Knut Gjesdal (71) brakk nakken i sykkelulykke

LOV ELLER EI? Disse tre syklistene i Bærumsveien opptrer i utgangspunktet lovlig – de fikk heller ikke bot i politiets sykkelkontroll onsdag morgen. Men dersom det oppstår fare eller forårsaker skade når du sykler på rød mann når du er på gang- og sykkelvei, er det ulovlig, ifølge trafikkreglene.

– Er ulovlig hvis det kan oppstå fare

Wettre-Johnsen sier seg enig i innlegget til sykkelgeneral Andresen, men påpeker at det i bestemmelsen også er snakk om å vise skjønn.

– Loven sier at så lenge det ikke oppstår en situasjon hvor det kan oppstå fare eller forårsake skade og slik at annen trafikk blir unødig hindret eller forstyrret, er det ikke ulovlig å sykle på rød mann. Hvis det oppstår en farlig situasjon fordi syklisten sykler på rød mann, er det altså straffbart, forklarer Wettre-Johnsen.

Han mener det tryggeste er at syklisten går av sykkelen – noe som gjør at syklisten regnes som gående. Da har bilistene vikeplikt.

– Selv om det ikke er ulovlig, tar du en sjans hvis du velger du å sykle på rød mann. Du kommer langt med å vise folkeskikk i trafikken, sier Wettre-Johnsen.

LES OGSÅ: Frykter enda flere sykkelulykker

– Lovverket er godt nok foreløpig

– Loven gir rom for tolkninger og valgmuligheter for syklister. Er trafikkreglene for syklister klare nok?

– Jeg synes lovverket er godt nok. Syklistene er enn rund trafikantgruppe, vi i politiet er ikke til for å strafflegge noen bare for å straffe – det vi vil er at folk skal ha rett adferd. Så får se når mengden av syklister øker enda mer om vi kanskje får behov for å stramme opp. Hvis det blir mer konflikter, må vi har mer regelverk.

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.