Skip to main content

Syklistene må vente åtte år på bedre sykkelvei

FARLIG FOR SYKLISTER: – Vi kan ikke sitte å se på dette, sier Jan Henrik Andresen, leder i Syklistenes landsforening.

Før ny E18 står ferdig, tidligst i 2023, kan ikke syklister vente bedring på skrekkstrekket fra Sandvika til Lysaker.

– Hvis jeg må velge, og det må jeg ofte i jobben min, skal vi først og fremst trygge skoleveiene. Voksne sykkelpendlere må stille seg i kø bak skolebarna, sier Anette Solli (H), fylkesordfører i Akershus.

Fylkeskommunen eier fylkesveiene i Akershus, blant annet strekningen fra Sandvika til Lysaker, der et rush av sykkelpendlere ferdes.

LES OGSÅ: Knut Gjesdal (71) brakk nakken i sykkelulykke

Sykkelgeneral Jan Henrik Andresen er opprørt over at politikerne setter de mest utsatte sykkelstrekkene på vent i åtte år.

Overrepresenterte

Som Budstikka har satt søkelys på den siste tiden, er Asker og Bærum overrepresentert i fylkets ulykkesstatistikk for syklister.

123 sykkelulykker med personskader er registrert her de siste fem årene. Sykkelstrekket fra Sandvika til Lysaker beskrives som et av landets aller mest utsatte.

(Artikkelen fortsetter under grafikken)

– Uforsvarlig dyrt

– Jeg hadde ikke turt å sykle slik sykkelpendlerne gjør enkelte steder, innrømmer Solli, som bor på Rykkinn.

Til tross for at syklister, veiplanleggere og politi er skjønt enige om at adskilt trasé for syklister er det beste middelet for å få ned ulykkestallet på utsatte strekk, har ikke fylkesordføreren tenkt å bruke penger på det de nærmeste årene.

LES OGSÅ: Syklist påløpt på Billingstadsletta

– Bruk sunn fornuft

Hun ber syklister bruke sunn fornuft, overholde trafikkreglene og smøre seg med en god dose tålmodighet: Når ny E18 kommer – etter planen i 2023 – kommer også en etterlengtet, adskilt sykkelekspressvei.

– Alle vil ha sykkelvei så fort som mulig, kan ikke den bygges før resten av gigantprosjektet?

– Det vil dessverre være uforsvarlig dyrt og nesten umulig å bygge en midlertidig ekspressykkelvei. Det blir som å sette inn vinduer i et hus før du har støpt grunnmuren.

SE KART:Her er det aller farligst å være syklist

218 mill til gang- og sykkelvei

– Men vi sitter på ingen måte med hendene i fanget, sier Solli og viser til at fylket i år bruker 218 millioner kroner på bygging av gang- og sykkelveier i Akershus. Neste år blir tilsvarende 281 millioner kroner.

Fylkesordføreren viser dessuten til en rekke andre sykkeltiltak:

  • Bærum får 650.000 kroner til en bysykkelordning ved Lysaker-Fornebu.
  • Asker kommune får støtte til sykkelhotell med plass til 400 sykler ved årsskiftet.
  • Bedre sykkelparkering ved kollektivknutepunkt er på trappene i Bærum.
  • Bedre vedlikehold på steder der mange syklister ferdes er et mål i vinter.

Inviterer syklister på studietur

Fylkesordføreren erkjenner imidlertid at transportsikkerhet byr på utfordringer i Asker og Bærum.

– Jeg skjønner at syklistene er utålmodige. Det skjer allerede for mange sykkelulykker på veiene våre, og vi vil jo ha enda flere over på sykkel, sier Solli.

Antallet dobles

Ifølge nasjonal transportplan skal tallet på syklister mer enn dobles de nærmeste årene for å ta unna trafikkveksten som spås komme i og rundt de største byene.

– Men jeg får ikke gjort noe med dette i en fei. På kort sikt vil jeg invitere Syklistenes landsforening med på studietur til Danmark og Nederland for å se hvordan det med stort hell legges til rette for sykkel der. Og vi ønsker å se nærmere på fylkets ulykkespunkt for å finne ut hvor skoen trykker.

 

Les flere artikler