Skip to main content

Sykkeltyvene herjer Asker og Bærum

SIKRER MED LÅS: Lóa Magnúsdóttir fra Bleiker føler det er trygt å sette sykkelen i sykkelparkeringshuset ved Asker stasjon. Likevel er det flere som er blitt utsatt for tyverier fra stedet, blant annet seter og annet tilgjengelig utstyr som er lett å skru av sykkelen. – Jeg har aldri opplevd tyverier herfra, sier Magnúsdóttir. Siden januar 2014 er det meldt om 90 stjålne sykler fra Asker sentrum.

Sykkeltyver herjer over hele Asker og Bærum. Verst er det på Fornebu og i Asker.

Lóa Magnúsdóttir kommer susende ned til sykkelparkeringen rett ved Asker stasjon. Hun trykker kjapt på kodelåsen og triller tohjulingen inn i den vesle bua og låser den fast i jernstativet.

LES OGSÅ: Derfor oppklares nesten ingen sykkeltyverier 

– Jeg føler det er tryggere å ha sykkelen her inne. Før hadde jeg en gammel sykkel som ingen ville ha, men nå har jeg skaffet med en ny, forteller Magnúsdóttir, som har tråkket ned fra Bleiker hvor hun bor.

LES OGSÅ: – La de ansatte få låse syklene inne

Asker sentrum og rundt stasjonen er det stedet sammen med Fornebu, hvor det er stjålet flest sykler siden januar 2014. Hele 90 tohjulinger har politiet registrert er blitt rappet på hvert av stedene.

Til sammen er 1.002 sykler stålet i dette tidsrommet i Asker og Bærum. Fra 2008 til 2014 økte antallet anmeldte sykkeltyverier fra 368 til 750.

Så lang i år har politiet registrert 252 tyverier.

LES OGSÅ:

– Det er naturlig at det stjeles mange sykler fra Asker sentrum. Det er et kollektivknutepunkt hvor mange sykler ned til stasjonen og parkerer. Men det er tragisk at syklene ikke får stå i fred, sier politioverbetjent Ann Gøril Kjeldsen som leder etterforskningsavdelingen ved Asker politistasjon.

Eksperttyver får opp en lås i løpet av sekunder. For eksempel ved fryse ned låsen med spray og kakke den i fillebiter. Avbitertang til å kutte over låsviere er også hyppig brukt.

– Finner ikke eieren

Kjeldsen forteller at politiet finner mange stjålne sykler.

– Men vi har store problemer med å finne eierne. Altfor få sykler er registrert. Her ligger det et stort potensial for at folk skal kunne få syklene tilbake, hvis de blir flinkere til å registrere dem slik at vi kan finne tilbake til eierne, sier Kjeldsen.

– Hvem står bak tyveriene?

– Vi vet at det fremdeles er en del organisert kriminalitet som står bak, men det er mange nordmenn som bare plukker med seg en sykkel på vei hjem fra fest eller byen. Disse blir så slengt i grøfter eller satt igjen andre steder etterpå, forteller Kjeldsen.

De syklene som ikke finner sin eiere ender på auksjon.

LES OGSÅ: – Vi må levere sykler tilbake til tyven

Ikke mange elsykler

Ved Asker stasjon står Gro Hjerpåsen og låser sykkelen etter turen fra Lierskogen.

– Jeg har vurdert å kjøpe meg elsykkel, men jeg har hørt at de ofte blir stjålet, sier Hjerpåsen.

– Vi har ikke registrert så mange tyverier av elsykler her ute ennå. Jeg har hørt at det er en del i Oslo, forteller politioverbetjent Kjeldsen.

– Er det gjort spesielle tiltak for å stoppe tyveriene?

– Vi har prøvde å holde fokus på dette og ønsker å ta dem som står bak tyveriene. Noe av utfordringen er at det i er vanskelig å straffe dem som tar sykler som ikke er registrert, sier Kjeldsen.

En av brukerne av sykkelhusparkeringen mener det blir stjålet sykler og mye utstyr som seter og hjul fra stedet, selv om det er låst.

LES OGSÅ: Vil kapre el-syklistene

Mye organisert

Geir Kamsvåg i Falck sykkelregister mener det er mange organiserte tyverier. Blant annet setter sosiale medier og resultatlister fra sykkelritt tyver på sporet av dyre sykler.

– En annen årsak til at stadig flere sykler blir stjålet, er at det er langt flere som har skaffet seg sykkel og bruker dem de siste årene.

LES OGSÅ: Tyvene tok seg inn i garasjer og rappet de dyreste syklene

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.