Skip to main content

Sykkelbyen Asker uten egne sykkelveier

RISIKABELT: Frode Brandal omtrent midt på Billingstadsletta, der det er sykkelfelt på begge sider av veien. Brandal sykler Oslo–Nesbru t/r hver dag, men tror ikke han hadde turt det om han ikke var «dreven». Han er kritisk til det han mener er et dårlig tilbud til syklister. I Bærum er han spesielt misfornøyd med strekningen mellom Sandvika og Blommenholm på Sandviksveien.

Her er den ene av Askers to strekninger med sykkelfelt. Syklistenes Landsforening mener den offentlige satsingen er for svak.

– Det er ikke noen helhetlig plan bak. Det er kaotisk og for få lange strekninger der man ikke trenger å være redd for ulykker, sier Frode Brandal (68) som sykler mellom Oslo og jobben på Nesbru videregående skole hver dag.

– Det har jeg gjort i rundt 30 år, så jeg vet hva jeg snakker om, sier han der han står i sykkelfeltet på Billingstadsletta, den ene av to slike strekninger i Asker kommune.

LES OGSÅ TILSVAR: – Asker ønsker å lage separate tilbud

Sykkelby i fem år

Asker har i fem år vært offentlig sykkelby, med godkjent plan for det «overordnede sykkelveinettet». Men Asker har ikke en eneste strekning med sykkelvei i betydningen fysisk adskilt fra biler, slik det er i f.eks. Danmark.

I Bærum er det én slik strekning, nemlig langs Snarøyveien (2,4 km). Det eneste «spesialtilbudet» Asker kan skilte med er to strekninger med sykkelfelt, der syklingen skjer i en egen fil til høyre for bilene.

– Tilbudet er for dårlig, mener Jan Henrik Andresen, styreleder i Syklistenes Landsforening (SL), Asker og Bærum.

Vil ha adskilt løsning

Asker er en sykkelby mer på papiret enn i virkeligheten, mener Andresen. Han mener det er dårlig bruk av penger å lage sykkelfelt fremfor egne sykkelveier, noe SL, ifølge Andresen, har spilt inn overfor Askers og Bærums ordførere og Akershus’ fylkesordfører.

– Sykkelfelt er selvsagt bedre enn å måtte slåss om plass i veibanen. Men standardavstanden til bilene, halvannen meter, er for snau, sier Andresen.

– Egne sykkelveier er det tryggeste, og helt klart den beste løsningen. Med separate sykkelveier er bilførerne kvitt syklistene og omvendt, sier Andresen, som også kritiserer planleggingen.

LES OGSÅ: 

Sykkelforbundet: – Tragisk at veiene ikke kan tilpasses

– Her får vi trygge omgivelser

Monner ikke

– Nytt sykkelfelt langs Røykenveien høres bra ut. Men det monner ikke så mye når total lengde er 600 meter og det er et sterkt trafikkert kryss i begge ender.

– Noen må snart begynne å se helheten. Også syklister ønsker å komme fortest mulig frem, sier Andresen.

Han understreker likevel at tilbudet til syklistene i Asker er ganske bra, takket være god dekning av de tradisjonelle gang- og sykkelveiene.

Sykkelfelt i Asker: 

Bedre i Bærum

Asker har totalt 2 km med sykkelfelt (begge retninger på hver strekning medregnet). Bærum, uten status som sykkelby, har totalt 11 km.

Øyvind Luke i Statens vegvesen mener det er viktig å skille mellom raske transportsyklister og «de andre syklistene».

– Vi synes ikke det er riktig å si at det kun er sykkelfelt eller separate anlegg som er akseptable tilbud. Det er mange kilometer med tradisjonell gang- og sykkelvei i Asker og Bærum, og mange er fornøyd med disse, sier Luke.

LES OGSÅ INNSPILL: Kan Asker slå Lillestrøm?

Vil skille med stein

Han sier veivesenet har prioritert å bruke penger på gang- og sykkelvei, ofte for å gjøre skoleveier tryggere.

Luke håper likevel at det i fremtiden blir mer av gang- og sykkelvei der syklister og fotgjengere er adskilt med kantstein. I denne løsningen har syklistene en bredde på tre meter, mens fortausdelen er to meter bred.

– Fordelen er jo at denne typen gang- og sykkelvei igjen er adskilt fra biltrafikken, sier Luke, som håper denne «nye» løsningen blir valgt langs Griniveien.

LES MER:

Legger sykkelfelt langs Griniveien - dobbelt så dyrt som alternativet

Sykkelvei kan stoppe Røkke fra å flytte inn

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.