Skip to main content

Svindlernes fire fremgangsmåter

FIRE TYPER: Eirik Steen fra Asker og Bærum politi jobber med Operasjon grenseløs. Her beskriver han fire typiske svindelmetoder som ofte rammer de eldre.
FIRE TYPER: Eirik Steen fra Asker og Bærum politi jobber med Operasjon grenseløs. Her beskriver han fire typiske svindelmetoder som ofte rammer de eldre.

Dette er de fire fremgangsmåtene politiet ser at eldre har vært spesielt utsatt for de siste årene:

1. Kan du vise meg veien?

– Personer tar kontakt med eldre og spør etter veien til «hospital» eller til en by i Norge. De viser ofte frem et kart som gjør situasjonen litt mindre oversiktlig for fornærmede. Som takk for hjelpen prøver de å gi fornærmede et gullkjede eller gullring. I det de setter på det falske gullkjede/ringen tar de med seg fornærmede sitt ekte kjede/ring. Moduset er stort sett benyttet av personer fra Romania, jamfør pågripelser i sakene.
 

2. Hjelp, jeg falt!

– Personer spaner på eldre når de tar ut penger i minibank, eller når de handler i butikk, og sikrer seg koden til kortet. De følger så etter sitt offer, og benytter seg av første mulighet for å komme nær fornærmedes veske slik at de kan ta kortet. Her er det ingen grenser for frekkhet de utviser, vi har blant annet sett at de «faller» foran den fornærmede og roper etter hjelp. Når fornærmede bøyer seg ned for å hjelpe den «skadde» kommer en medhjelper til og blir med å «hjelpe». En av personen tar da kortet fra fornærmede sin veske. Utenlandsle kriminelle som benytter denne fremgangsmåten er ofte aktive i land over hele Europa-svært mobile.
 

3. Spesialpris, kun for deg!

– Personer tar kontakt med eldre personer på bopel. De eldre blir lurt til å kjøpe varer de ikke trenger eller betale overpris for en uekte vare. Her kan det være snakk om både teppesalg, nytt tak med mer. Gjerningspersonene har ofte vært personer med fast adresse i Norge, fra ulike etniske grupper, samt etnisk norske.
 

4. Hei, hei, jeg kommer for å reparere tv-en din!

– Personer tar kontakt med de fornærmede på bopel, utgir seg for å være fra et selskap som fornærmede har et forhold til og tilbyr seg «å hjelpe» med å utbedre en feil eller lignende. Dette kan være fra strømselskap, kanaltv-selskap eller andre. De ber om betaling på stedet slik at de sikrer seg kode og kort, eller benytter muligheten når de er i hjemmet til å stjele med seg verdisaker. Gjerningspersoner kan ofte snakke norsk og kler seg pent.

(Kilde: Eirik Steen, Operasjon Grenseløs)

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.