Skip to main content

Svar: Statens vegvesen har glemt bilene på tegningene av ny E18

IKKE AKKURAT I RUSHTIDEN: Biler ser ut til å sette et beskjedent preg på den nye E18. ALLE ILLUSTRASJONER: Statens vegvesen

På tegningene av ny E18 gjennom Asker og Bærum er det langt mellom bilene. E18-sjef Knut Gløersen bedyrer at det ikke er en bevisst strategi.

I illustrasjonsplanene for ny E18 er det side opp og side ned med lekre illustrasjoner av de nye veistrekningene. Grønt, fint og tilsynelatende idyllisk.

Men én ting glimrer med sitt fravær: Køene. Den tette trafikken. Bare en og annen bil cruiser av gårde.

– Hvor er alle bilene, prosjektleder Knut Gløersen i Statens vegvesen?

– Vi har vel ikke lagt inn så mange biler, sier Gløersen.

– Jeg tror ikke at det er noen annen forklaring på dette enn at man bare ikke har tatt den jobben med å legge inn flere biler. Men det er ikke noen stor sak å legge inn flere biler, så det kunne vært gjort, innrømmer Gløersen.

LES OGSÅ: Fornebubanen ble brukt som brekkstang

 

LITT BUSS: På selve E18 ved siden av kan vi skimte én bil.

– Vanskeligere å se veien

Han understreker at hensikten med illustrasjonene er å vise hvordan det nye veisystemet skal bli, og han mener at med fullt av biler ville det være vanskeligere å se det nye veisystemet.

– Dette er en illustrasjon av veien, og da kan vi ikke stappe den full av biler, mener Gløersen.

– Kan illustrasjonene skape et inntrykk av at det vil bli veldig lite trafikk på den nye E18?

– Jo, det er mulig, men tanken er altså at folk først og fremst skal se hvordan veisystemet skal bli. Vi vil vise løsningen, og så er det lagt på litt biler, sykler og fotgjengere her og der. Den er ikke helt som det vil bli i virkeligheten, understreker han.

 

LETT TRAFIKK: Trafikken glir veldig lett på fremtidens E18, skal vi tro illustrasjonene.

– Så det er ikke en bevisst strategi for å få veien til å se mer attraktiv ut?

– Overhodet ikke. Jeg vil heller si det omvendt. Folk kunne jo heller komme til å tenke at vi ikke trenger den veien hvis det ikke er flere biler. Men det kan godt hende at det burde ha vært litt flere biler, innrømmer prosjektlederen.

LES OGSÅ: Pris inn til Oslo: 74 kr med dieselbil i rushen

Etterlyste biler

Gløersen sier at de har fått kritikk for få biler tidligere også, og at Statens vegvesen prøver å bli bedre på dette området.

– Vi får jobbe videre med det til neste planfase på ny E18 gjennom Asker og Bærum, sier han.

– For det vil bli kø på en ny E18 også?

– Det regner vi med. Den er jo ikke planlagt til å være fullstendig uten kø. Kjøretiden blir litt redusert, men det blir ikke fri flyt i rushtiden. Kø blir det, fastslår Gløersen.

 

Les flere artikler