Skip to main content

Suksessfull spillutvikler tilbake på gamleskolen – med quiz

SUKSESS: Læringsspillet Kahoot! er blitt populært, og det er Asker-mannen Morten Versvik (f.v.) står bak spillet. Her i klasse 2STF på Asker videregående skole der de prøver spillet. Magnus Kristiansen (16), Thomas Berntsen (17) og Tuva Saltnes (17) syntes spillet er morsomt.
SUKSESS: Læringsspillet Kahoot! er blitt populært, og det er Asker-mannen Morten Versvik (f.v.) står bak spillet. Her i klasse 2STF på Asker videregående skole der de prøver spillet. Magnus Kristiansen (16), Thomas Berntsen (17) og Tuva Saltnes (17) syntes spillet er morsomt.

Asker-mannen Morten Versvik (32) har hatt interesse for å lage spill allerede fra han var seks år gammel. I dag har hans quiz-spill Kahoot! blitt brukt av over 10 millioner mennesker verden over.

Morten Versvik (32) er Asker-mannen som har vært med på å utvikle Kahoot! – et spillopplegg der lærere og elever kan lage sine egne quizer eller bruke quiz-opplegg andre har laget.

Nå er han tilbake på Asker videregående skole, der han selv var elev. I klasse 2STF er lærer Marit Glosimot Dalen i full gang med å sette i gang en selvlagd quiz om Romerriket. Hun bruker Kahoot! for å sjekke om elevene har fulgt med i timen:

– Nå skal vi spille et spill som ligner på «Vil du bli millionær?», sier hun til klassen.

Spillet er kjent for de fleste i rommet. Første spørsmål lyder som følgende:

– Når ble Romerriket grunnlagt?

Spiller seg til kunnskap

Suksesspillet forvandler klasserommet til en quiz-sal, der elevene bruker laptop eller smarttelefon som spillkonsoll.

Elevene får fire svaralternativer på hvert spørsmål. Til slutt summeres antallet riktig svar, og de fem beste kan slippe jubelen løs.

Versvik har master i datateknikk fra NTNU.

– Pappa fikk sin første PC da jeg var 6 år gammel, og da startet jeg å lage egne spill. Spillutvikleren ler når han tenker på sitt første spill.

– Jeg lurer på om det var et enkelt arkadespill, sier han.

LES OGSÅ: Håvard (20) er blitt kjendis på YouTube

Konkurranseinstinkt

I klasserommet stiger spenningen. Mellom hver spørsmålsrunde kommer det opp hva som har blitt svart. også på universiteter og i bedrifter.

– Det er flere ungdoms- og videregående skoler i Asker og Bærum som benytter seg av Kahoot!, sier Versvik.

– Jeg har stor tro på å bruke spill i undervisningen. Elevene får kjapp tilbakemelding, og har det gøy.

LES OGSÅ: Erlend (16) står bak et av Norges største nettspill

Også på universiteter og i bedrifter brukes spillopplegget.

Ved pultene bites negler. Noen river seg i håret. .

– Når ble Cæsar myrdet?

Svaret kommer opp på skjermen. 15. mars 44. f.kr, er det endelige svar. Vinner Tuva Saltnes (17) på første rad smiler lurt:

– Jeg er et konkurransemenneske, så det er gøy. Det er også nyttig å få repetert pensum.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.