Skip to main content

Støtter veikamp

18-POSITIV: Stian Berger Røsland ønsker ny E18 gjennom Asker og Bærum velkommen. FOTO: HØYRE

Byrådsleder Stian Berger Røsland (H) i Oslo gjør det klart at han støtter Asker og Bærums kamp for ny E18.

I gårsdagens Budstikka kunne man lese om ordførerne Lene Conradi (H) og Lisbeth Hammer Krog (H) som slår i bordet med ny meningsmåling til inntekt for ny E18.

Målingen viser at 75 prosent av innbyggerne i de to kommunene ønsker ny E18. I artikkelen utfordret de Oslos byrådsleder Stian Berger Røsland (H) og byrådslederkandidat Raymond Johansen (Ap) konkret:

– Vil dere støtte og jobbe for realisering av ny E18 vestkorridor – ja eller nei?

Onsdag formiddag kontaktet Røsland Budstikka for å svare på utfordringen.

– Jeg er langt på vei enig med ordførerne, understreker han.

– Må satse kollektivt

Røsland var med i den tverrpolitiske gruppen som fremforhandlet Oslopakke 3 i 2006.

– E18 gjennom Asker og Bærum er Norges mest trafikkerte veistrekning. Det er behov for fornyelse, og det er fortsatt mitt syn og Oslo Høyres.

– Men bystyret har uttalt seg i vendinger som ikke kan tolkes som annet enn skepsis til ny E18?

– Vi er opptatt av at det ikke legges til rette for økt bruk av privatbiler inn til Oslo. Jeg ser at Conradi og Hammer Krog er opptatt av å bedre fremkommeligheten for kollektivtrafikken på den nye veistrekningen. Det er viktig å sørge for at prosjektet utformes med tanke på kollektiv- og sykkeltrafikk, sier Røsland.

Tunnel-forståelse

Conradi og Hammer Krog uttalte i Budstikka i går at de ikke liker tendensen til at debatten om ny E18 kun dreier seg om ett av flere miljøargumenter: ny vei betyr mer trafikk og flere biler.

– Det er mange måter å regulere personbilveksten i fremtiden på. Vi er skuffet over at alle de andre gode miljøargumentene ser ut til å drukne i kampanjen mot privatbilisme, understreket Conradi.

Ordførerne tror også at mange ikke har kunnskap om fakta hva gjelder økonomi og fremtidens kollektivbehov. De påpeker at 55 prosent av veksten i kollektivtrafikken må tas med buss. Da er man avhengig av nye bussfelt, slik det legges opp til for ny E18.

Røsland har stor forståelse for at Asker og Bærum ønsker å drive byutvikling når E18 legges i tunnel forbi Sandvika og Asker sentrum.

– I Oslo har vi fått mulighet til å drive byutvikling. For 20 år siden gikk E18 rett utenfor rådhuset, påpeker han.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.