Skip to main content

Stengte tunneler koster næringslivet 700 mill.

TRANGERE: Nina Solli i NHO ber om alternative traseer for næringstrafikken.

– Det må påregnes store køer fra mai, og næringstrafikken vil bli rammet. Transporten til næringslivet må prioriteres, sier regiondirektør Nina Solli i NHO Oslo og Akershus

NHO Logistikk og Transport har regnet ut at stengte tunneler på ring 3 vil sinke næringstrafikken til en pris av 700 millioner kroner.

Enkelte transportører er blitt nødt til å øke prisene fra 1. juni på grunn av forventede høyere kostnader som følge av lengre transporttider.

Solli støtter forslaget om midlertidig suspensjon av elbilers frie rett til å kjøre i kollektivfelt på berørte strekninger for å sikre tilstrekkelig plass til økt satsing på busstrafikk.

LES OGSÅ:

Veivesenet vil rydde kollektivfeltet

Granfosstunnelen stenges neste høst

På ring 3 starter arbeid i Smestadtunnelen 1. juni, og i Granfosstunnelen i oktober. Dette vil medføre at kapasiteten vil til tider bli halvert.

NHO Logistikk og Transport har beregnet at en vesentlig del av distribusjonsbilene som henter og leverer gods i Oslo og Akershus forsinkes rundt én time daglig når en både regner med stopp og forsinkelser på veien samt ventetid på logistikksentre og terminaler.

– Det er viktig at det utformes omfattende informasjonskampanjer fra myndighetenes side. Næringslivets transporter må prioriteres. Alternative omkjøringstraseer må lages for godstransporten, sier Nina Solli.

Også flere andre tunneler i Oslo-området skal rehabiliteres i tiden fremover. Les mer her (ekstern lenke).

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.