Skip to main content

– Staten må ta større del av regningen for ny E18

IKKE OVERRASKET: Stortingsrepresentant Borghild Tenden (V) er ikke overrasket over at E18 nå tas ut av Oslopakke 3. FOTO: TORE GURIBY
IKKE OVERRASKET: Stortingsrepresentant Borghild Tenden (V) er ikke overrasket over at E18 nå tas ut av Oslopakke 3. FOTO: TORE GURIBY

Stortingsrepresentant Borghild Tenden (V) og ordførerkollegene Lene Conradi (H) og Lisbeth Hammer Krog (H) synes det er for enkelt å la bilistene ta regningen for ny E18.

Nyheten om at E18 tas ut av Oslopakke 3 kom ikke som noen stor overraskelse på Borghild Tenden.

– Det har gått som jeg har tenkt i lang tid nå. Jeg har sett at Oslopakke 3 vil komme til å sprekke, så dette var ingen stor overraskelse for meg, sier Tenden, som sitter på Stortinget.

Vil presse staten

Sekretariatet for Oslopakke 3 vil i stedet for offentlig finansiering la bilistene betale for ny E18 med bompenger. Trolig vil det bli satt opp bommer i begge retninger gjennom Asker og Bærum.

– Det høres veldig dramatisk, men hvis vi vil ha ny vei, så må vi se på mulighetene, sier Tenden, som nå vil jobbe for at staten skal ta en større del av regningen.

– Jeg har ikke gitt opp håpet om at staten skal ta litt mer av regningen. Staten må ta mer, og det er dette jeg kommer til å jobbe for videre, avslutter hun.

– Aldri vært nærmere ny E18

Bærums-ordfører Lisbeth Hammer Krog (H) opplever at man aldri har vært nærmere ny E18 enn i dag.

– Jeg har tro på å ta ut E18 som et eget prosjekt for finansiering. Med det har vi større gjennomslagskraft for å få gjennomført prosjektet som et OPS-prosjekt (offentlig-privat samarbeid), sier Hammer Krog og fortsetter:

– Vi må komme vekk fra at vi er avhengig av årlige bevilgninger fra Stortinget. Det betyr stykkevis og delt gjennomføring med den grad av usikkerhet det innebærer for hele strekningen, slår hun fast.

Likevel er hun lite begeistret for at bilistene skal måtte betale mer, og ber i likhet med Tenden om at staten må komme på banen.

– Når vi våkner opp i Bærum i morges og hører at det skal komme mange flere bommer – da reagerer vi. Våre E18-utvalg i Asker og Bærum er nå i ferd med å fremskaffe dokumentasjon som viser E18s viktighet i et nasjonalt perspektiv. Jeg tenker på næringslivet, godstrafikken og forsinkelser for dem som skal på jobb. Disse betraktningene må bety at staten tar en langt større andel. Bæringer skal da ikke betale hele gildet selv, avslutter ordføreren.

Conradi: Høyere statlig bidrag

Asker-ordfører Lene Conradi (H) er også positiv til at E18 tas ut som et eget prosjekt.

– Det at man vurderer å ta ut E18 av Oslopakke 3 for å få en raskere og sikrere gjennomføring,  opplever jeg som positivt. Men dette forutsetter at en del av dagens bompenger må øremerkes E18, sier Conradi.

Hun deler imidlertid sin ordførerkollegas bekymring vedrørende økte bomavgifter.

– Jeg er veldig glad for at OPS-finansiering kan bidra til en rask gjennomføring. Det vi er mer usikre på, er brukerbetalingen. Det vil bli krevende hvis man øker denne. Staten må inn med vesentlig høyere bidrag slik at dette kan komme ned på et anstendig nivå. Dette er et statlig ansvar, og jeg har forventninger og tillit til at fylkespolitikere og bystyrepolitikere i Oslo bidrar til at prosjektet gjennomføres og legger press på staten, avslutter hun.

Kan stå ferdig i 2021

Akershus’ fylkesordfører Nils Aage Jegstad (H) mener det er realistisk å tro at en ny vei gjennom Asker og Bærum kan stå ferdig i 2021 (med byggestart i 2016) dersom man går for en løsning med bommer, ifølge NRK.

Den nye veien vil trolig få tunneler forbi Høvik, Sandvika og Asker sentrum.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.