Skip to main content

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Står fast på E18

– Det blir ingen Oslopakke 3 uten ny E18. Det sa fylkesordfører Anette Solli da Høyres representanter i Stortingets transport-komité møtte Bærums ordfører på Høvik torsdag.

Det er Ap-representant Marianne Aasen hjertens enig i.

Høyre-politikerne var på tur for å oppdatere seg på de viktigste samferdselsplanene i Asker og Bærum torsdag. På Høvik stasjon møtte de Bærums ordfører Hammer Krog for å snakke om ny E18, og for å få en oppdatering av planene.

Penger til T-banetunnel

I februar tok Arbeiderpartiets partisekretær Raymond Johansen, som også er ordførerkandidat i Oslo, til orde for en ny gjennomgang av E18, slanke prosjektet og heller bruke pengene til å bygge ny T-banetunnel i Oslo.

– Det er helt paradoksalt at noen sår tvil om nytten av ny E18 når vi vet hvor viktig dette prosjektet er, sa Lisbeth Hammer Krog til sine partivenner.

– Jeg tror de som tviler mangler kunnskap om prosjektet. Det handler om fremkommelighet for buss og sykkel. Dette er et nasjonalt prosjekt og det er et miljøprosjekt. Dette er det tverrpolitisk enighet om i Asker og Bærum, og det må det også være på Stortinget, sa hun.

Fylkesordfører Anette Solli påpeker at Oslo har nytt godt av store summer fra Oslo-pakkene, blant annet til å bygge Operatunnelen og Festningstunnelen.

– Oslo må finne seg i å holde avtaler også når det er andre som skal tilgodeses med penger, poengterer hun.

Som et korthus

Stortingsrepresentant for Ap, Marianne Aasen, levner imidlertid liten tvil om hvordan Arbeiderpartiet forholder seg til muligheten til å stanse utbyggingen av nye E18.

– Det toget er gått. Uten E18 faller Oslopakke 3 sammen som et korthus. Veien er vedtatt både i Akershus fylkesting, Oslo bystyre og på Stortinget, sier hun.

Aasen ønsker imidlertid å ta Oslos frykt for mer biltrafikk på alvor. Hun er spent på hvordan man vil forholde seg til elbiler i kollektivfeltet i fremtiden. Og hun mener fremtidens E18-diskusjon blant annet bør dreie seg om finansieringen.

– Oslo og Akershus bidrar med 5 milliarder fra Oslopakke 3. Hvor de øvrige pengene skal komme fra er fortsatt uklart. Hvor mye vil staten bidra med? Vil Fremskrittspartiet godta bompenger, undrer hun.

Les flere artikler