Se, her er T-banen tilbake på Jar stasjon

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

- Prislappen ble på over en milliard, men det skal jo koste litt å krysse grenser, sa ordfører Odd Reinsfelt, ved åpningen av Jar stasjon onsdag.

DEL

Rød løper var rullet ut fra partyteltet og bort til det tradisjonelle båndet som skulle klippes.

- Det er hyggelig å kunne konstatere at man i dobbelt forstand har satt spor etter seg. Nå har jeg tenkt å trekke meg tilbake om en 10 måneders tid, men jeg håper at jeg også skal få gleden av å klippe båndet ved åpningen av nye Bekkestua stasjon i august, sa Odd Reinsfelt.

SE BILDESERIE: Åpningen av nye Jar stasjon

- Vi vet banen er på god vei til Kolsås, men det er mange utfordringer som gjenstår, blant annet bane til Bærums Verk, og å få koblet banen til også å omfatte Sandvika, fortsatte han.

God fremdrift

- Det er jo flott at nå møtes både trikk og t-bane igjen. Det er mange som har vært involvert i dette prosjektet, og det er mange som skal ha takk, sa kommunikasjonssjef Cato Aspelund i Oslotrikken.

- Nå kan vi endelig senke skuldrene i visshet om at det er god progresjon i arbeidet med å føre Kolsåsbanen videre. Alt tyder på at det blir åpning av nye Bekkestua stasjon i august 2011. Dette er en gledens dag, sa Aspelund.

Er du glad for at banen er tilbake på Jar? Si din mening her!

Kolsås, neste stasjon!

Men han skulle ikke få skuldrene helt i hvilemodus, for trappene til perrongen kom Astrid Nordgård og pressetalsmann Kirsti Alvik fra «Aksjonen for drift av Kolsåsbanen».

Med seg hadde de et banner hvor det sto: "Gratulerer med dagen. Det er bare 8 kilometer igjen!"

Lesernes Budstikka: Trimløype for å nå trikken på Jar

- Nå går det på skinner! sa en strålende fornøyd Kirsti Alvik, som hadde vært på stasjonen allerede klokken 06 om morgenen for å bli intervjuet av NRK Østlandssendingen.

Avsporingen i hovedstaden samme morgen la imidlertid en demper på stemningen.

- Vi må ikke glemme at det fremdeles er noen kilometer igjen til Kolsås. Det er viktig, og jeg er glad for at fylket har en knallhard prioritering av Kolsåsbanen. Men vi må fortsette å jobbe for å beholde fokus, for banen er kronisk truet, understreket Alvik.

Les flere lokalnyheter fra Jar her



 

Artikkeltags