Skip to main content

Sollihøgda kan få nytt busstilbud

MULIGHET: Ruter vurderer å åpne en busslinje som betjener Sollihøgda. Beboerne der har lenge etterlyst en bedre bussforbindelse.

Det kan bli bussforbindelse mellom Kolsås og Vøyenenga/Kirkerud, og Ruter utvider kanskje sitt rutetilbud også til Sollihøgda.

Ruter er ferd med å inngå nye kontrakter med busselskapene for linjene i Asker og Bærum. De trer i kraft sommeren 2020.

Kollektivselskapet måtte lette litt på sløret når det gjelder mulige endringer da de besvarte spørsmål fra politikerne i fylkestingets hovedutvalg for samferdsel.

– Det ses på mulig nye forbindelser i Vestre Bærum. I første rekke gjelder dette tilbud til Sollihøgda og en mulig ny tverrforbindelse mellom Kolsås og Vøyenenga/Kirkerud, skriver Ruter i et av svarene.

– Denne ruten vil bli populær for elever som bor på Vøyenenga og går på Rud videregående skole, spår Njål Vikdal (V), som sitter i hovedutvalget.

Emma Hjorth

Politikerne hadde også konfrontert Ruter med at mange innbyggere og pendlere mener at kollektivtilbudet til Emma Hjorth er for dårlig.

– Har Ruter planer om å styrke kollektivtilbudet inne mot dette området, og i så fall hvilke, ville de vite?

– Vi har registrert en økning av reisende på linje 240, som er den linjen som betjener Emma Hjorth-området. Dersom denne trenden fortsetter, vil denne linjen blir styrket. Det foreligger ingen andre konkrete planer om utvidelser av tilbudet i området, svarte Ruter.

Selskapet fikk spørsmål om Bærum Verks-ruten 150E (ekspress), som etter ruteomleggingen i 2017 stopper på nesten alle de samme stoppestedene som den ordinære 150-bussen på veien inn til Oslo, og bruker betydelig lengre tid enn før.

Revurderer stoppmønster

– Hva er muligheten for at stoppestedene for 150 E blir begrenset til de samme som før etter Nadderud, det vil si Lysaker og Skøyen før Oslo, spurte politikeren.

– Linje 150E er en av linjene vi overvåker etter ruteomleggingen i 2017, og som det kan bli aktuelt å revurdere stoppmønsteret på, slik at det tar kortere tid enn til Oslo, kvitterte Ruter.

De avviser imidlertid ønsket om at 150E skal snu på bussterminalen i stedet for Nationaltheatret.

– Det er ikke ønskelig å forlenge ekspressbussenes rute til Oslo bussterminal. Årsaken er at Oslo sentrum blir trangere og trangere for busstrafikken for hvert år. Antall regionbusser innenfor Ring 1 må begrenses og de bør stoppes i ytterkant av sentrum, forklarer Ruter.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.