Skip to main content

Slik virker kaffe positivt for helsen

Tine Mejlbo Sundfør.
Tine Mejlbo Sundfør.

Nordmenn er et av verdens aller mest kaffedrikkende folkeslag. Ifølge Statistisk sentralbyrå drikker vi i snitt om lag fire kopper kaffe per dag.

Det er mange myter både om de positive og de negativ effektene av kaffe, og jeg får ofte spørsmål om hvordan dette egentlig er for helsen.

At kaffe er populært, er ikke så rart. For kaffe har faktisk mange positive effekter. Det er vist at kaffe virker oppkvikkende, gir økt energi, bedre konsentrasjon og inneholder mye antioksidanter.

Som kjent for mange er også koffein vist å gi en moderat prestasjonsfremmende effekt ved harde utholdenhetsøkter, både fordi koffein bedrer konsentrasjonsevnen og fordi det har en glykogensparende effekt, som gjør at karbohydratlagrene i muskulaturen varer litt lenger.

En kopp kaffe en times tid før løpeturen eller på slutten av lange utholdenhetsøkter kan faktisk gi et lite ekstra piff.

LES OGSÅ: Riktig mat på langturen

Kan øke sexlysten

En liten kuriositet er at kaffe kanskje kan øke sexlysten.

Det er å gå vel langt å si at kaffe er Viagra for kvinner, men en amerikansk studie på hunnrotter viste at de hunnrottene som ble fôret med kaffe i doser svarende til 15 mg koffein per kilo kroppsvekt, løp raskere tilbake til sine mannlige rottepartnere for mer sex enn de rottene som hadde fått koffeinfri kaffe. Mest respons så de hos de hunnrottene som ikke tidligere hadde fått noe koffein.

Både norske og internasjonale studier har vist at kokekaffe kan øke kolesterolverdien. Det kommer av at kaffebønnene inneholder et fettstoff som heter caféstol som omdannes til kolesterol i kroppen. Kaffekoppens innhold av caféstol avhenger av tilberedningsmåten.

Når man trakter kaffe, fanges fettet opp i filteret, og traktekaffe og instant (frysetørret kaffe) kaffe har ingen negativ påvirkning på kolesterolet. Kokekaffe, espressokaffe og pressekaffe kan derimot øke kolesterolet.

LES OGSÅ:Flere reportasjer om trening på Lyst

Koffeinholdig drikke kan trolig øke risikoen for spontanabort. Forskere har nemlig sett at kvinner som drikker kaffe, te og cola har økt risiko for spontanabort tidlig i svangerskapet (de første 3. månedene). Hvis du er gravid bør du begrense kaffedrikkingen noe, særlig de første månedene, men en kopp om dagen er ikke vist å ha noen negative effekter.

LES OGSÅ:  Drikker du nok?

Med et inntak på 3–5 kopper kaffe (ikke kokmalt kaffe) per dag er ikke kaffe assosiert med noen negative helseeffekter for voksne friske mennesker, snarere tvert imot!

Og den viktigste helseeffekten er kanskje gleden over en kopp rykende nybrygget kaffekopp å styrke seg på om morgenkvisten, de velfortjente små pausene i arbeidsdagen eller den sosiale gleden over å møtes for en kopp kaffe.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.