Skip to main content

Slik skal Asker og Bærum selges

SKAL VOKSE: De satser på sterk vekst i reiselivsmarkedet lokalt. Fra venstre: direktør i Asker Næringsråd, Lars O. Nordal, daglig leder i Reiseland-gruppen, Christian H. Weiseth. og Knut Aandal, daglig leder av Akershus Reiselivsråd

Reiselivsnæringen gjør et kraftfremstøt for å selge Asker og Bærum. – Vi har mer her enn ballbingen på Ikea, sier næringsråd-direktør Lars O. Nordal.

Hvilket sted, eller attraksjon, i Asker og Bærum er et «must» å besøke, mener du? Si din mening nederst i artikkelen!

Visjonen er nemlig klar: Attraktive Asker og Bærum er regionen du skal velge å se mer av, enten du bor her eller ei.

– Ikke noe galt sagt om Ikea, tvert imot, men vi har mer enn Ikea og Hvalstrand Bad å by på, sier Lars O. Nordal, direktør i Asker Næringsråd.

Målet er klart: Asker og Bærum skal vokse to-tre prosent mer enn resten av Akershus innenfor overnattinger og opplevelser. Og økt besøk skal gi økt omsetning for bedriftene lokalt.

Og dette skal synliggjøres på mange ulike måter.

LES OGSÅ: Rekordtall for reiselivsmessen

Akershus Reiselivsråd skal hjelpe kommunene til å nå målet. På et møte i Asker Næringsråd rett før helgen la Knut Aandal, daglig leder av Akershus Reiselivsråd, frem slagplanen for hvordan kommunene skal selges bedre.

Noe av arbeidet er allerede satt i gang.

Slagplanen

  • Asker og Bærum ble sammen med resten av Akershus presentert på Reiselivsmessen på Telenor Arena i januar.
  • En egen brosjyre for Asker og Bærum er laget.
  • En egen nettside for Asker og Bærum er nesten ferdig. Den oversettes til engelsk i disse dager.
  • Sammen med 12 andre reisemål rundt Oslofjorden utvikler man nå en egen opplevelsesplanlegger.
  • Et kurs i møtebooking og mersalg er holdt.
  • Relevant eksponering i mediene: I 2012 fikk man «Jenter på hjul» på TV 2 til å ta turen til Vollen, Ravensborg og Ringi.  Og TV8s programserie «Kortreist mat» besøkte blant annet Leangkollen, Mats & Martin og Persbråten gård.

LES OGSÅ:Startet reiselivsaksjon

Og planen fortsetter

– Vi kan også helt klart gjøre mer når det gjelder utviklingen av helhetlige opplevelsespakker ved å synliggjøre kombinasjoner av de opplevelsene og mulighetene regionen byr på, sier Aandal.

Dette kan for eksempel være:

  • Å vise sykkelruter med tips om spisesteder, gallerier eller andre severdigheter langs ruten slik at man tar en ekstra stopp og får en lokal opplevelse.

– Erfaringer fra andre områder viser at det ofte er mye å hente gjennom samarbeid. Det være seg samarbeide mellom små og store aktører, på tvers av næringene eller om felles markedsføring for å flere besøkende, sier Knut Aandal.

Og slagplanen blir godt mottatt.

– Vi synes alt dette virker veldig bra, og ser frem til hva dette kan gi av gode og positive effekter. Vi har mye å by på, og det er kjempebra at det synliggjøres, sier direktør i Asker Næringsråd, Lars O. Nordal.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.