Skip to main content

Slik gikk det da de kjørte rally på galoppbanen

GROM BIL: Kjell Gudim i lånt Porsche 911S, i skoene til Budstikkas utsendte.
GROM BIL: Kjell Gudim i lånt Porsche 911S, i skoene til Budstikkas utsendte.

Visste du at Øvrevoll en gang ble forvandlet til racingbane hver vinter?

Det var på slutten av 1960- og begynnelsen av 1970-tallet det skjedde. Ikke en hest var å oppdrive hver gang KNAs årvisse iscup gikk av stabelen midt i beste Bærum, men desto flere hestekrefter.

Med brannslanger og kaskader av vann ble Norges eneste galoppbane transformert til skøytebane for biler.

Bildekkene var utstyrt med «Tikka knivpigg», så mange det var mulig å få plass til, og for at ingen skulle være det minste i tvil om hva slags ekvipasjer som stilte til start, ble banen omdøpt til «Øvrevoll Raceway» for anledningen.



På startstreken stilte hele elitelaget i norsk motorsport i sine blodtrimmede doninger, Trond Schea, Arne Ingier, Kjell Gudim fra Nesbru, Egil Stenshagen og Gunnar Kittelsen, blant mange andre. Og alt folket strømmet til.

15.000 tilskuere

1969 ble den største folkefesten av dem alle. Den 3. mars det året rapporterte Budstikkas utsendte at et sted mellom 12.000 og 15.000 omkranset banen, langt flere enn året før, og at «Et mer vellykket arrangement er det sjelden man overværer. En så strålende søndag skal man lete lenge for å finne maken til, og fjorårets publikumsrekord ble slått ganske klart».

Dramatikk hørte også til dagens orden. Allerede i første heat gikk førstemann på taket, mens Trond Schea ble «Mesternes mester», med seier i tre klasser.

Etter målpassering fikk samtlige klassevinnerne blomster og klem av Inger-Lise Andersen (nå Rypdal), hun med «Fru Johnsen». Budstikka noterte dessuten årvåkent at Trond Schea sikret seg dagens lengste klem.

To seire til Schea

Så ble det 1970. Schea begrenset seg til «bare» to klasseseire, og Budstikka kunne dessuten rapporterte at Egil Johannessen fra Stabekk kjørte meget bra i sin Morris Cooper.

– Jeg vant vel rett og slett klassen min det året, humrer mannen selv, nå med etternavnet Alver.

– Iscupen på Øvrevoll var vinterens høydepunkt

– Iscupen på Øvrevoll var vinterens høydepunkt for oss aktive. Jeg var med hvert år fra 1968 til og med -71, men 1970 var nok høydepunktet for meg. Tenk at det er 44 år siden! Det ække til å tro.

Da den aktive karrieren var over, tok Alver seg noen års pause fra all bilsport, men så begynte det å klø i gassfoten igjen.

Virus i kroppen

I 2010 dro han til Sverige og kjøpte han seg en «ny» Mini Cooper, rigget for baneløp på asfalt.

– Men jeg ble aldri helt komfortabel med den bilen. Den ble litt for spinkel på alle måter. Litt for liten, med litt for smale hjul til at det ble ordentlig artig å kjøre den. Derfor solgte jeg den igjen og tok pause i hele fjor.

– Problemet er at jeg ikke klarer å slutte med dette her. Det er som et virus i kroppen. Derfor er jeg på vei til Arendal akkurat nå, for å kjøpe enda en bil. En 1970-modell Austin Mini Cooper S. Det skal bli andre boller!

Tilbake til 1970: «Over 10.000 tilskuere til stede på KNAs Iscup i strålende vær» jublet Budstikka på både førstesiden og innsiden, den 2. mars det året, og slo fast at arrangementet med all rett kunne kalle seg Motorsportens Holmenkollsøndag, fordi «ikke noe annet arrangement i Bærum samler et så stort publikum».

Lånte sko av Budstikka

Lokalavisen kunne avsløre at Kjell Gudim, kort tid før start, hadde fått tilbud om å overta «rattingen» av en meget «grom» Porsche 911 S, men at han ikke hadde sko til å kjøre den med. Redningen var nær, og vi siterer: «En rask tur hjem til en av Budstikkas medarbeidere resulterte i store nok sko for «Klæshandler’n fra Nesbru». Sitat slutt.

Pauseunderholdningen kunne publikum heller ikke klage på. Sveriges bokstavelig talt store komiker, Martin Ljung, kjent for udødelige revynummer som «Ester» og «Fingal Olsson», løp hele banen rundt, før han fikk puste ut på hedersplass i tårnet.

Dramatikken inntraff først i fjerde heat det året, da nr. 67, med Jan Hjelpedal bak rattet, trillet rundt og havnet på taket, men «Hjelpis» kunne heldigvis krabbe uskadet ut av sin BLMC CooperS.

Klemte på Lill-Babs

At selveste Lill-Babs, delte ut blomster og «kramer» til samtlige heatvinnere, la heller ingen demper på stemningen.

Svenskenes store stjerne var på den tiden mest kjent som «Fru Kaspersen» her til lands, siden hun just hadde giftet seg med Norges landslagskeeper i fotball, Kjell.

La oss avslutte med aller siste avsnitt i Budstikkas referat fra den gang:

«Vi merket oss at Trond Schea også i år, under stor jubel, fikk den lengste klemmen av årets «kranskulla» – Lill-Babs».

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.