Skip to main content

Skolesjefen er bekymret

ANSVAR: – Jeg forventer at skolene ser hver enkelt elev og setter inn tiltak for å løfte alle elever, sier Øyvind Wee, kommunalsjef i Bærum. FOTO: EVA GROVEN
ANSVAR: – Jeg forventer at skolene ser hver enkelt elev og setter inn tiltak for å løfte alle elever, sier Øyvind Wee, kommunalsjef i Bærum. FOTO: EVA GROVEN

Bussing er foreløpig uaktuelt, men skolesjefen i Bærum er bekymret for gapet mellom skoler Vest og Øst i Bærum.

Budstikka kan i dag avsløre at det er store og systematiske forskjeller mellom skoleprestasjonene i Bærum øst og vest.

– Vi har sett dette over noe tid, men nå har vi brukt det vi har av informasjon til å fastslå at det er forskjell mellom hvordan skoler i Bærum presterer faglig, sier skolesjef Øyvind Wee i Bærum kommune.

Han forteller at forskjellen ser ut til å henge sammen med hvor i kommunen skolen ligger.

I vår la rådmannen frem «Tilstandsrapport 2012, kvalitet i barnehage og skole», der det fastslås at forskjellene er blitt så store at han stiller spørsmålet: «Øst-Vest – er det fornuftig å sammenligne?».

SJEKK RESULTATENE FOR DIN SKOLE HER.

Mål å jevne ut

– Å utjevne forskjellene er et mål. Alle elever skal få likeverdige muligheter til å lære maksimalt, både faglig og personlig, sier Wee.

Han forklarer at det skjeve mønsteret kan se ut til å sammenfalle med behovet for spesialundervisning og tilrettelagt språkopplæring i barneskolen.

Samtidig understreker han at det er ulikheter internt i Øst og Vest, som lengst nord i Bærum, der flere skoler presterer langt over landssnittet selv om de er plassert i kategorien Bærum Vest.

LES OGSÅ: Derfor offentliggjør Budstikka ulikhetene

– Må ta fatt i forskjellene

– Frem til nå har vi sett på kommunen under ett. I løpet av året får vi grunnlag for grundigere analyser som kan gi oss mer kunnskap om hva som kreves for å drive godt skolearbeid i kommunen. Foreløpig er resultatene fra de nasjonale prøvene noe av det mest målbare vi har. Nå som vi ser at det faktisk er forskjeller, må vi ta fatt i det, sier Wee. 

Skolesjefen sier at selv om Budstikkas avsløringer gir grunnlag for å stille spørsmål, har Bærum kommune samlet de beste skoleresultatene i landet.

– Men de gode gjennomsnittsresultatene må ikke gjøre oss for fornøyde og tilbakelente, sier han.

Vil ikke busse elever

– Hva vil kommunen gjøre?

– Forskjells-Bærum er i ferd med å blir satt politisk på dagsorden. Behandlingen av Kommuneplanen i vår gjorde det synlig. Men vi trenger mer kunnskap om situasjonen før vi bestemmer hva som bør gjøres, sier Wee.

Kommunen vurderer ikke å busse elever til andre skoler, slik det diskuteres i Oslo. Kommunen har heller ingen konkrete planer om å flytte skolegrenser for å endre sammensetningen av elevmassen.

– Kommunen har den befolkningen og de elevene den har der de bor. Jeg må lage best mulig skole ut fra det, sier Wee.

Han mener det som skjer i klasserommet er det viktigste.

– Vi har alle ansvar for å løfte hver elev, men det daglige arbeidet er på skolen og i møte mellom lærer og elev. Jeg forventer at skolene ser enkeltelevene og setter inn tiltak for alle elever. Hvis hver tredje elev ved en skole ligger på det svakeste mestringsnivået, er det et kraftig signal til skoleleder og lærerne om at de må tenke over hvordan de følger opp elevene sine, sier Øyvind Wee.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.