Skip to main content

Skapte sin egen utsikt

Beboerne er glade i dansk design. Sofaen «Delphi» er produsert av Erik Jørgensen og bordet av Poul Kjærholm. Maleriene er av Harald Fehn.
Beboerne er glade i dansk design. Sofaen «Delphi» er produsert av Erik Jørgensen og bordet av Poul Kjærholm. Maleriene er av Harald Fehn.

Et grønt moserom, en innrammet miniatyrskog og lys fra morgen til kveld. Det gjorde ikke så mye at huset på Stabekk kom uten utsikt.

Det nybygde huset på Stabekk skiller seg fra trehusene som omgir det, men glir likevel godt inn i omgivelsene med den sandfargede murpussen.

SE BILDESERIE AV DET ARKITEKTTEGNEDE HUSET HER.

Dessuten er alt på ett plan – til glede for nabohusene.

LES OGSÅ: Har det huset alltid ligget der?

For som mange andre boligstrøk i Bærum, ligger huset tett inntil naboene og utsikten er begrenset.

Det har gjort prosjektet ekstra spennende, synes arkitekt Knut Hjeltnes.

Moserom i entreen

– Vi nordmenn forbinder gjerne utsikt med fjell, fjord og full oversikt, men det trenger ikke å være sånn. Det kan være like interessant å «ramme inn» et flott tre som er 1 meter fra vinduet, som å se 2 kilometer av gårde, forteller han.

Med denne japanskinspirerte filosofien har han tegnet et hus som rammer inn tomtens særegne kvaliteter.

LES OGSÅ: Bygget bolig etter Feng Shui-prinsipper

Ved entreen er det plantet mose i et smalt uteområde.

Det lille moserommet kan også ses fra toalettet, og bringer inn lys og en organisk atmosfære.

Tre-fanatiker

Utenfor vinduet til ett av baderommene danner sildrende regn fra taket et vannspeil.

Et badekar er nedfelt i gulvet på nivå med vinduet, og vannspeilet forlenger badekaret.

I peisestuen er det plassert et stort vindu vendt mot tomtens mektigste tre.

LES OGSÅ: Som å bo i et kunstverk

– Jeg er litt fanatisk når det gjelder å bevare trær. Klarer du å bevare trær i nærheten av huset, ser det mer ut som om huset hører hjemme fra starten av. Stedet føles mer berørt og bebodd, sier arkitekten.

Private soner uten dør

Det første som møter en idet en kommer inn huset, er et åpent rom som strekker seg fra entreen, gjennom spisestuen, peisestuen og helt til et arbeidsrom og bibliotek.

Taket i entreen er lavere enn i de andre rommene. Tanken er at resten av huset åpenbarer seg når man går inn i den åpne stuen.

Flere av rommene har skyvedører, som kan dele huset inn i ulike avdelinger.

– Slik skapes private soner uten å bruke dører, forteller arkitekten.

Skreddersyr hus

Eierne ville ha et sosialt og åpent hus, men hadde få føringer for hvordan huset skulle se ut.

Dermed sto Hjeltnes fritt da han skulle starte prosjektet for tre år siden.

LES OGSÅ: Det tok fem år å søke og bygge dette huset

Da var det et hus fra 1955 som lå der.

De valgte å bygge oppå den gamle grunnmuren, og bevarte den gamle kjelleren – en miljøvennlig løsning.

– Det føltes riktig. Jeg skreddersyr hovedsakelig hus til stedene, ikke bare til beboerne. For husene kommer til å overleve både eierne og meg. Det handler om å få brukt ressursene som er til stede. Tidløsheten er egentlig et etisk ansvar som arkitekt, sier Hjeltnes.

Myker opp med osp

Materialene som går igjen i huset er teglstein, eik og betong.

I noen av rommene er steingulvet grovt, og i andre glatt.

LES OGSÅ: Ingen kunst å tone ned fargebruk

Strukturvariasjonen tilfører en slags rikdom, synes arkitekten.

For å mykne opp uttrykket har de valgt å bruke osp i himlingen.

– Osp er rolig visuelt, og har gode akustiske egenskaper. Det er viktig i et hus med harde materialer som stein og betong.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.