Sex-undervisningen er for personavhengig

Sexolog Stine Cathrine Kühle-Hansen fra Kolsås.

Sexolog Stine Cathrine Kühle-Hansen fra Kolsås. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Sexolog Stine Cathrine Kühle-Hansen mener seksualundervisningen i den norske skolen i dag er for personavhengig.

DEL

Med det mener Kolsås-kvinnen at undervisningen blir styrt av personlige preferanser og for lite av kunnskap om sexologi og pedagogikk.

Skal ungdom få en reel handlingskompetanse må den voksne ha kunnskap om hva, hvorfor og hvordan gjøre en seksualundervisning.

LES OGSÅ: Sex-program besøker Asker-skole

– Det er for få av lærerne som har sexologisk kompetanse. Og vi skal ikke skylde på lærerne av den grunn. I deres studie finnes det ikke noe skikkelige sexologitilbud. Her er det skolemyndigheter og politikere bør sette inn midler og fagfolk fra det norske sexologiske fagfeltet, sier Kühle-Hansen.

– Uten formell kompetanse på seksualitet og forankring i vanlige undervisningsprinsipper er faren at man drar personlige preferanser inn i undervisningen. Jeg mener at det blir helt feil, for klasserommet er et offentlig rom som ikke skal styres av personlige erfaringer eller et privat språk, sier hun.

LES OGSÅ: Rektor visste ikke at det var "Trekant"

– Vi vet at mange ungdommer gjør sine første seksuelle erfaringer med medelever, så det er alfa og omega at ungdommenes privatliv ikke blir tema i en såkalt åpen samtale. Trekant er intet godt forbilde i denne sammenhengen. Anonymisering og profesjonelt språk tillater alle temaer noe ungdom stadig etterlyser.

Artikkeltags