Skip to main content

Sentral arbeiderpartipolitiker med rungende ja til ny E18

NY E18 GJENNOM ASKER OG BÆRUM
NY E18 GJENNOM ASKER OG BÆRUM

Martin Kolberg (Ap) legger hele sin politiske tyngde bak kravet om ny E18 gjennom Asker og Bærum.

– Ny E18 er også en viktig vei for Drammen og Buskerud-regionen. Jeg vil si at det er et av de viktigste samferdselstiltak vi har i hele Norge, sammen med InterCity tog satsingen. Vi kan ikke gå inn i fremtiden med en slik vei, sier en usedvanlig klar Martin Kolberg.

Nå har den sentrale arbeiderpartipolitikeren fra nabofylket Buskerud kastet seg inn i kampen for ny E18 inn mot Oslo.

12. april legges Nasjonal Transportplan for perioden 2014–2017 frem for Stortinget. Gjennom behandling av den saken skal de folkevalgte bestemme om det blir bygging av ny E18 gjennom Asker og Bærum, finansiering og når arbeidene kan ta til.

LES OGSÅ: Ny E18 er svaret

30 prosent statlig bidrag

Sammen med Høyres stortingsrepresentant Jan Tore Sanner fra Bærum, stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet Marianne Aasen fra Asker, møter vi Kolberg på en av gangveiene over E18 i Asker sentrum i morgentrafikken. Der er også ordførerne fra Asker og Bærum på plass.

– Nå har Asker og Bærums folkevalgte tverrpolitisk krevd at staten må gå inn med 30 prosent av finansiering av en slik vei. Din kommentar til det?

– Ja, det høres realistisk ut, men det er ikke en lovnad, jeg vil snarere kalle det et mål, sier han.

Kolberg understreker at det er mye som må avveies for å få en helhet i den nye transportplanen for de nærmeste årene.

– Men jeg kommer til å stemme for ny E18. Det er Kolberg helt tydelig på. Men saken skal behandles i stortingsgruppen først, legger han til.

LES OGSÅ: Her er politikernes ønsker for ny E18-trasé

En forpliktelse

– Svært gledelig, men det skulle bare mangle, er Jan Tore Sanners kontante svar. Men han er veldig glad for den støtten til ny E18 som Kolberg nå gir.

– Det lover bra, og jeg ser ikke på dette bare som et signal fra Arbeiderpartiet, dette er en forpliktelse, legger han til.

Sanner mener en finansiering fra statens side på 30 prosent er et rimelig krav, og at en slik vei må bli et spleiselag mellom staten og brukerne. Og understreker at det er grenser for hvor mye bilistene skal betale.

LES OGSÅ: Så mye må bilistene betale på ny E18

Lokal vei for Asker og Bærum

Kolberg på sin side ønsker ikke å svare på hvor grensen går for hvor mye brukerne av ny E 18 til slutt må betale for å bruke veien.

– Det er en lokal vei for Asker og Bærum, det en regionvei for dem som bor i Buskerud og i tillegg er det en riksvei med stor nasjonal betydning. Selveste hovedveien fra Østlandet til Sørvest-Norge. Derfor trengs et engasjement og støtte fra flere politikere enn dem som har sitt lokale utgangspunkt, understreker Marianne Aasen.

– På den bakgrunn setter jeg pris på Kolbergs engasjement, som er viktig i denne saken. Det at vi får til slike samarbeid i Vestregionen, som vi også gjorde i sykehussaken er svært positivt, understreker Marianne Aasen.

– Ser vi med denne og andre saker nå et utvidet samarbeid om kollektivtilbud, veier pendlerparkering og lignende.

– Det er naturlig at vi i slike saker med felles interesser står sammen, er Kolbergs svar.

LES OGSÅ: - Staten må ta større del av regningen for ny E18

 Uenig om OPS  

Derimot når det gjelder selve gjennomføringen og utbyggingen av E18 er ikke Høyre og Arbeiderpartiet helt på linje.

– Der mener vi helt klart at vi bør gå for et offentlig, og privat samarbeid (OPS). Gjennom et slikt samarbeid tror vi i Høyre at vi får en raskere byggestart og gjennomføring, uten ytterligere forsinkelser.

Men det er en løsning Kolberg blankt avviser. Selv om både Kolberg og Sanner på direkte spørsmål fra Budstikka gir klart uttrykk for at det viktigste i denne saken er at E18 kommer, og ikke hvilken utbyggings- og gjennomføringsmodell som velges.

LES OGSÅ: Høyre-toppene vil samarbeide om å presse frem ny E18

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.