Skip to main content

Se, her er Fornebu-båten!

NY BÅT: Hurtigbåten «MS Tidevind» skal frakte passasjerer fra Fornebu til Aker Brygge. Båten har en kapasitet på 147 passasjerer og er tilrettelagt for funksjonshemmede.
NY BÅT: Hurtigbåten «MS Tidevind» skal frakte passasjerer fra Fornebu til Aker Brygge. Båten har en kapasitet på 147 passasjerer og er tilrettelagt for funksjonshemmede.

Fra 1. oktober skal «MS Tidevind» frakte passasjerer fra Fornebu til Aker Brygge i rushtiden.

– Nå har vi skrevet under kontrakt med Norled. Det er de samme som har Nesoddensambandet, sier Sofie Bruun i Ruter.

Hurtigbåten som nå skal gå i skytteltrafikk mellom Fornebu og Aker Brygge, er bygd i 2008 og har en kapasitet på 147 passasjerer. Som Ruters øvrige hurtigbåter, kan heller ikke «MS Tidevind» seile i islagt farvann, men kan gå med redusert fart i issørpe.

Ferdig 15. september

Båttilbudet som skulle være på plass i januar i år, har latt vente på seg. Prosjektet har opplevd flere forsinkelser. Først ble det varslet en utsettelse til våren 2014, senere august 2014 og nå til 1. oktober. Nå ser det imidlertid lysere ut. For med båten på plass, gjenstår det bare å få ferdig bryggen, hvor båten skal legge til på Fornebu.

Den lover Bærum kommune at skal stå klar til 1. oktober.

– Det ser ut som det går bra. Vi jobber med få på plass flytebryggen, og det arbeidet går etter planen, sier kommunaldirektør Arthur Wøhni i Bærum kommune.

– Vi regner med at den er på plass 15. september, legger han til.

LES OGSÅ: Dyrere enn planlagt for båtrute mellom Oslo og Fornebu

Midlertidig flytebrygge

Tidligere var det antatt at den eksisterende bryggen i Rolfsbukta kunne benyttes etter rehabilitering. Det viste seg imidlertid at denne var i så dårlig forfatning at den ikke var egnet.

Rapporten etter inspeksjonen konstaterte at bryggen er i dårlig stand og at bæreevnen er sterkt redusert, spesielt mot nordøst. Dermed ble det bestemt at det skulle bygges en flytebrygge.

– Det er en midlertidig flytebrygge ved Sjøflykroa. Vi ser for oss at dette blir løsningen noen år fremover. En fast løsning avhenger av en reguleringsplan for området, og denne reguleringsplanen kommer i løpet av året, sier Wøhni.

LES OGSÅ:

Oslo-pris på billett

Rutetilbudet er et rushtidstilbud. Dette innebærer avganger hver halve time i begge retninger med oppstart om morgenen fra Aker Brygge kl. 06.30 og siste tur fra Fornebu kl. 08.45.

Om ettermiddagen er første tur fra Aker Brygge kl. 14.45 og siste tur fra Fornebu kl. 18.00. Ruter tar imidlertid forbehold om at det kan komme noen mindre endringer med tanke på tidspunkter. Billettprisen er den samme som for kollektivtilbudet i sone 1.

Kontrakten som Ruter har signert med Norled, har en varighet på 4 år og 9 måneder.

LES OGSÅ: Ruter-skepsis til dyr Fornebu-båt

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.