Skip to main content

Sanner: – Stykkevis og delt

MELLOMFORNØYD: – Det ser ut til at regjeringen velger en minimumsløsning og fortsetter med en stykkevis og delt utbygging av E18, sier Jan Tore Sanner (H). FOTO: KNUT BJERKE
MELLOMFORNØYD: – Det ser ut til at regjeringen velger en minimumsløsning og fortsetter med en stykkevis og delt utbygging av E18, sier Jan Tore Sanner (H). FOTO: KNUT BJERKE

Stortingsrepresentant Jan Tore Sanner (H) ønsker en lavere bompengeandel og større statlig andel for ny E18.

Regjeringen legger i Nasjonal Transportplan (NTP) opp til at bilistene skal betale 78 prosent av de 10 milliardene som skal brukes til å byggmel ny E18 fra Lysaker til Slependen.

Sanner er heller ikke fornøyd med at det kun er en del av E18 gjennom Asker og Bærum som tilgodeses i planen.

TEMASIDE: Nasjonal Transportplan

– Dette er ikke godt nok. Det ser ut til at regjeringen velger en minimumsløsning og fortsetter med en stykkevis og delt utbygging av E18. Man gjentar feilen ved byggingen av dobbeltsporet mellom Asker og Lysaker, som flere milliarder dyrere enn nødvendig fordi det ble bygd i etapper. Jeg er også skuffet at NTP ikke inkluderer E18 gjennom Asker, sier han.

Sanner mener likevel at det er et skritt i riktig retning at E18 for alvor har kommet inn i NTP.

LES OGSÅ: Askers ordfører: – Skuffet over at Asker ikke er inkludert i planer om ny E18

– Men det er kun et halvhjertet skritt. Høyre vil jobbe for en helhetlig løsning, øke den statlige andelen og få ned bompengeandelen. Det er åpenvart behov for en ny regjering, understreker han.

Ifølge Sanner vurderer regjeringen å reforhandle de såkalte bypakkene, som er en viktig kilde for finansieringen av kollektivtrafikk.

Det er en avgjørende forutsetning at regjeringen respekterer den lokale enigheten og ikke stiller krav om nye forhandlinger, avslutter han.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.