Skip to main content

Sanner så spøkelser på høylys dag

LÆREMESTER 1: Peder Brennum (11) ga kommunalminister Jan Tore Sanner (H) en leksjon i kodeknekking fredag. Statsråden berømmer foreldrenes initiativ. BEGGE FOTO: KNUT BJERKE
LÆREMESTER 1: Peder Brennum (11) ga kommunalminister Jan Tore Sanner (H) en leksjon i kodeknekking fredag. Statsråden berømmer foreldrenes initiativ. BEGGE FOTO: KNUT BJERKE

11-åringene ved Hofstad skole ga Høyre-statsråden et krasjkurs i koding.

– Akkurat nå prøver jeg å programmere en kalkulator, som har de samme funksjonene som en vanlig kalkulator.

Peder Brennum, elev i 6. trinn ved Hofstad skole i Asker, sitter dypt konsentrert foran skjermen.

11-åringen er en av om lag 40 barn som har deltatt i «Kodeklubben» – et lokalt foreldreinitiativ som tar sikte på å lære barn koding og programmering gjennom gratis kveldskurs.

– På kurset har jeg lært at det viktigste er å vite hva man skal gjøre og ikke minst når man skal gjøre det, sier skoleeleven.

– Ungene får en stor mestringsfølelse av å lære seg programmering, og forstå logikken bak hvordan en datamaskin fungerer. sier Thomas Brastad fra Høn, forelderen som sparket i gang det kostnadsfrie kurstilbudet i Asker.

Berømmes

Brastad, som jobber som konsulentsjef i IT-selskapet Evry, forteller at andre IT-kyndige foreldre ved skolen ikke var vonde å be da de ble forespurt om å hjelpe.

Siden oppstarten i 2013 har seks øvrige skoler startet et tilsvarende kursopplegg.

Fredag besøkte kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner (H), ordfører Lene Conradi (H) og skolesjef Jo Fiske skolen for å se og lære.

– Elevene lærte meg å kode et spøkelse. Jeg klarte å få det i bevegelse og få det til å forsvinne igjen, forteller Sanner.

Statsråden berømmer initiativet fra Hofstad-foreldrene.

– Jeg tror det er veldig viktig at barn lærer hvordan teknologien fungerer, ikke bare hvordan de skal bruke den, sier Sanner.

Han sier at det er «regjeringens oppgave å legge til rette for at også skolene kan legge til rette for det arbeidet».

Vil trigge talenter

– Vi har allerede innledet et samarbeid med skolen, og jeg håper statsrådsbesøket vil kunne bidra til at vi får inn programmering som en del av lærerplanen i norsk skole, sier Thomas Brastad.

Initiativtageren håper å trigge noen talenter gjennom kursingen.

– Jeg tror ikke at alle som deltar på kurset vil ende opp som programmere, men håper jeg kan trigge en interesse hos noen, sier han.

Brastad trenger ikke se lengre enn til fjerde pultrad i klasserommet, hvor elleve år gamle Peder sitter og lager kalkulator, for å finne en aktuell kandidat.

– Dette er noe jeg godt kunne tenke meg å drive med når jeg blir voksen.

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.