Skip to main content

Sandras godt bevarte hemmelighet

FEIRET NYSLIPPET: Kolstad fikk gehør av publikum da hun ba dem trekke nærmere foran scenen.
FEIRET NYSLIPPET: Kolstad fikk gehør av publikum da hun ba dem trekke nærmere foran scenen.

Bokaktuelle Sandra Kolstad tar et oppgjør med en gjennomseksualisert popkultur på sitt siste album.

– Konseptet er like pompøst som det høres ut.
Kolstad ler og svarer befriende upretensiøst, da vi spør henne hva vi skal lese ut av tittelen på hennes tredje album – «Zero gravity state of mind».

– Jeg forsøker å beskrive en tilstand av mental vektløshet – et abstrakt rom hvor vi frigjør oss fra forventningene om hvem vi skal være og hva vi skal gjøre for å passe inn, forklarer hun.

Albumet, som ble sluppet mandag denne uken – er blitt mottatt med strålende anmeldelser fra et samlet norsk kritikerkorps. Artisten fra Eiksmarka gir kritikerne rett i at hun har laget sitt mest tilgjengelige album til nå.

Gir ut bok denne høsten

– Enkelte låter er jo streit popmusikk! Når det er sagt inneholder albumet også noe av det mest utilgjengelige jeg har gjort. Den største forskjellen fra de to foregående platene er den organiske produksjonen og at jeg i langt større grad tar i bruk akustiske instrumenter enn før, sier hun.

Kolstad er selverklært arbeidsnarkoman, noe som kan forklare hvordan hun har funnet tid til å skrive en skjønnlitterær roman mens hun turnerte i fjor.

– Jeg begynte å skrive på boken mens jeg turnerte i fjor og gjør siste finish på den i disse dager. Utover det vil jeg ikke røpe mer enn at den snart kommer ut på et helt nyetablert forlag og er ganske mørk i tonen. Veldig mørk, sier hun.

Sandra har markert seg som en tydelig stemme i debatten rundt kjønnsroller i popen og massemediene. Artisten sier det er viktig for henne å tøye grensene for «hvordan man er kvinne i popen».

Ikke-seksualisert nakenhet

– Jeg ønsker å ta et oppgjør med popkulturens gjennomseksualiserte fremstilling av kvinnen og kvinnekroppen, både gjennom musikken og mitt visuelle uttrykk, sier hun.

«Stiller blodig og kliss naken i musikkvideo», lød en smått sensasjonell avisoverskrift da Kolstad slapp musikkvideoen til låta «Run Away (Where We Are)» i fjor. I musikkvideoen – som ble applaudert av redaktøren i det feministiske tidsskriftet Fett – figurerer hun naken, med et digert sår i brystet.

– Jeg ønsket å fremstille nakenhet på en ikke-seksualisert måte. Nakenhet har alltid eksistert i kunsten, som symbol for sårbarhet og angst. I popbransjen er nakenhet redusert til utelukkende å handle om sex.

Drapstruet av troll

I debatten som fulgte ble Kolstad pepret med hat fra anonyme nett-troll.

– Folk skrev helt forferdelige ting, som at jeg fortjente å bli voldtatt og drept. Jeg klarer ikke ta truslene seriøst, men ser svært alvorlig på at det er et uttrykk for hva kvinner risikerer å utsette seg for ved å ytre seg i offentligheten, sier hun.

Selv har hun ingen planer om å holde kjeft.

– Jeg er allerede i gang med neste album, så det blir ikke to år til neste skive, forsikrer hun.

 

 

 

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.