Vollenbåten kan få halvtimesrute

VOLLENBÅTEN: Rute B20 Aker Brygge-Slemmestad-Vollen betjenes i hovedsak av Baronen, som har plass til 250 passasjerer.

VOLLENBÅTEN: Rute B20 Aker Brygge-Slemmestad-Vollen betjenes i hovedsak av Baronen, som har plass til 250 passasjerer. Foto:

Vollenbåten kan fra oktober få flere avganger i rushtiden på strekningen tur-retur Slemmestad-Vollen-Oslo.

DEL

Hovedutvalg for samferdsel i Akershus fylke vedtok onsdag enstemmig å be Ruter igangsette uttesting av økt frekvens på strekningen Slemmestad-Vollen-Oslo, eventuelt Fornebu, fra oktober.

Dette skal gjøres ved å sette inn reservebåten Tidevind i ordinær drift, i tillegg til hovedbåten Baronen.

Ifølge et notat fra Ruter vil dette koste cirka 2,5-3 millioner kroner ekstra.

Forslaget i hovedutvalget ble fremmet av utvalgsleder Solveig Schytz (V) på vegne av Venstre, Høyre, Frp og Sp.

Halvtimesruter

– Vi ønsker å se om økt frekvens gjør at båten blir enda mer brukt. Ruters notat viser at det er rom for å bruke reservebåten til å kjøre halvtimesruter om morgenen og ettermiddagen med en relativt liten merkostnad. Det er det vi nå konkret ber Ruter om å gjøre når sommerbåtsesongen er over, sier Venstres Njål Vikdal fra Asker, medlem av hovedutvalg for samferdsel i Akershus.

LES OGSÅ: Nye Asker går for mer hurtigbåttrafikk

LES OGSÅ: Vollenbåten kan få flere avganger

– Vi vil at båttilbudet skal bli et godt alternativ i hverdagen for enda flere. Jeg forventer at dette nå kommer på plass fra oktober, sier Vibeke Limi fra Bærum, gruppeleder for Frp i fylkestinget.

Fylkestinget har fra før fattet flere vedtak om styrking av båttilbudet i Oslofjorden. Så sent som i september vedtok fylkestinget at det er «positiv til test av økt frekvens på dagens samband Slemmestad-Vollen-Oslo, eventuelt også Fornebu. En slik test av økt frekvens bør realiseres så snart det er praktisk mulig.»

Mener alvor

– Dette er en viktig beskjed til Ruter om at vi som eiere av Ruter mener alvor med utviklingen av båttilbudet. Nå er det viktig at innbyggerne i Vollen og Slemmestad også viser at de ønsker dette ved å bruke tilbudet enda mer, sier Morten Vollset, gruppeleder for Senterpartiet.

– Jeg er glad for at det er bred politisk enighet om at vi ønsker å teste ut økt frekvens på båtrutene, sier fylkesvaraordfører Lars Salvesen fra KrF.

Denne ukens vedtak går på tvers av Ruters anbefaling. Selskapet mener det ikke er tilrådelig å ta ut reservebåten og sette den inn i ordinær drift. Ruter ønsker dessuten å vente med en eventuell bedring av båttilbudet fra Vollen og Slemmestad til dagens hurtigbåtkontrakter utløper i 2024. Ruter peker på at Akershus da vil være en del av Viken fylke, som får et betydelig større sjøareal.

Artikkeltags