Skip to main content

Så mye må bilistene betale på ny E18

BETALER NOK ALLEREDE: – Jeg synes ikke dette er riktig. Vi betaler nok for bil allerede. Dette bør dekkes over statsbudsjettet, mener Thor Løbak (66) fra Kolsås. FOTO: KINE THORSEN
BETALER NOK ALLEREDE: – Jeg synes ikke dette er riktig. Vi betaler nok for bil allerede. Dette bør dekkes over statsbudsjettet, mener Thor Løbak (66) fra Kolsås. FOTO: KINE THORSEN

Opptil 100 kroner for å kjøre bil fra Asker til Oslo. Det kan bli realiteten med ny bompengefinansiert E18.

– Jeg synes ikke dette er riktig. Vi betaler nok for bil allerede. Dette bør dekkes over statsbudsjettet, mener Thor Løbak (66) fra Kolsås idet han er i ferd med å tanke bilen rett ved E18 på Slependen.

Onsdag ble det klart at styringsgruppen for Oslopakke 3 vil ta E18 prosjektet ut av det tverrpolitiske samferdselsforliket. I stedet skal ny E18 gjennom Asker og Bærum finansieres lokalt gjennom flere bomstasjoner og økte satser.

– Slik vi ser det i dag, er det ikke særlig realistisk å gjennomføre E18 innen rammene av Oslopakke 3, sier sekretariatsleder Terje Rognlien og viser til at prislappen for Oslopakke 3 nå har økt med 50 prosent.

LES OGSÅ: Sanner:Gjennombrudd for E18

LES OGSÅ: – Staten må ta større del av regningen for ny E18

Flere nye bommer

– Grovt sett vil det koste 15 milliarder å bygge ut E18 i Asker og Bærum. Kostnaden er såpass stor at det ikke vil være særlig realistisk å gjennomføre prosjektet uten å sette opp et nytt bompengeopplegg, mener Rognlien.

Med det nye bompengeregimet vil det koste mellom 40 og 50 kroner å kjøre ut eller inn av Bærum – hver vei, anslår Rognlien. Vel å merke hvis staten spytter i 30 prosent av utgiftene til veiprosjektet.

– Dette vil dekke inn rundt 11 milliarder kroner, sier Rognlien.

Og skal du fra Asker til Oslo (én vei), kan det fort koste minst 100 kroner i bompenger, ifølge NRK.

 – Asker-delen av prosjektet er beregnet til i underkant av fire milliarder, sier Rognlien.

Han varsler bommer på hele E18-strekningen gjennom Asker og Bærum. I dag er det bare bom på Lysaker.

Har allerede betalt 800 mill.

Allerede i dag betaler vi i snitt neste 700.000 kroner hver dag for å kjøre ut av Bærum mot Oslo. Siden 2008 har Bærums-bommen gitt inntekter på over 800 millioner kroner.

– Bompengene har vært med på å dekke E16 og utbyggingen av Kolsåsbanen samt en rekke mindre prosjekter. Regnestykket i dag er at dere har fått mer igjen enn dere har betalt, hvis man skal være fin på krona, mener Rognlien.

– Vil det bli rabattordninger slik som i dag?

– Jeg vil ikke utelukke det. Det er en smertegrense en plass, men dette er det opp til politikerne å vurdere, sier Rognlien.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.