Skip to main content

Russemusikk – et hett marked

TELLER NED: – Låta er kjempeviktig, den representerer jo oss, sier jentene fra russebussen «Siblings». F. v: Mina Sofie Thrygg, Kristin Juul Weiby, Runa Marie Haukli og Camilla Orheim. FOTO: CHRISTINE FERNER APALNES

Aldri før har russen i Asker og Bærum vært så tidlig ute med å skaffe seg russelåt. Noen betaler opp til 80.000 kr.

Se alle bildene ved å bla i toppen av artikkelen.

Jentene fra russebussen «Siblings» fra Sandvika videregående skole teller ned til dagen de kan ta på seg røde bukser og danse til fengende låter – inkludert sine egne.

– Vi begynte å prate om låtvalg allerede i 1. klasse og stemte tidlig over hvilke russeartister vi skulle bruke, forteller Kristin Juul Weiby (18) fra Slependen.

– 75 prosent av alle jentene må være enige om låta. Det er viktig at vi er enige om musikken, og det er viktig å være tidlig ute, forteller Mina Sofie Thrygg (18) fra Slependen.

LES OGSÅ: Raser over nei til russekåring

Den tanken er de ikke alene om.

– Jeg har fått henvendelser fra 2014- og 2015-russen, forteller Andreas Haukeland (19) fra Haslum. Han har allerede begynt å bemerke seg i miljøet, og har nok å gjøre i tiden fremover. En av hans ferskeste russelåter, «Open Sesame 2013», har rundt 16.500 treff på YouTube.

– Jeg har fått telefoner fra Østfold og Vestlandet. Det er ikke et rent Asker- og Bærums-fenomen. Men mange av de kjente produsentene er herfra. Karrieren til Erik og Kriss startet for eksempel med å lage russemusikk.

Mindre dugnadspreg

– Markedet har endret seg mye bare de siste 5–6 årene, forteller Anders Kjær (25), produsent i det Asker-baserte musikkstudioet Whiteroom. Han har nærmere 60 russelåter på CV-en og kjenner godt til markedet.

– Før var det preget av at russen gjorde alt selv. De snekret og malte bussen og laget musikken på gutterommet. Nå er russetiden blitt mye mer kommersialisert. Man får profesjonelle aktører til å ta seg av både klær, lyd, lys og låter. Kvaliteten på låtene er blitt mye mer avansert, sier han.

80.000 per låt

Avanserte produksjoner koster. Kjær og Haukeland kjenner til produsenter som tar 80.000 kroner per låt. I 2011 fikk Bærumsbussen «Disco Rangers» den amerikanske dubstep-stjernen «Skrillex» til å lage russelåten si. Prislappen var på 80.000 kroner.

– Man trenger ikke å bruke så mye penger på å utkonkurrere hverandre på image. Det koster mer enn det smaker, sier forbrukerøkonom Silje Sandmæl fra Bærum.

Når Sandmæl holder foredrag på ungdomsskoler pleier hun å spørre elevene hva de sparer til. Svaret er som oftest russetiden.

– Det er synd, for etter russetiden skal de ut i det tøffe boligmarkedet. De bør virkelig tenke seg om – tre uker senere er det hele over.

Akkurat det tenker ikke jentene i «Siblings» så mye på om dagen. De har to låter til dekknavnet og to låter til det ekte bussnavnet som slippes til våren.

– Låta er kjempeviktig, den representerer jo jentene på bussen, sier Runa Marie Haukli (18) fra Rykkinn.

– Hvis man har en kul låt kan den nå frem til steder i landet der vi ikke kjenner folk. Russen i Nord-Norge kan for eksempel bli kjent med oss gjennom låten vår, sier Camilla Orheim (18) fra Bærums Verk.

– Å, tenk så moro om noen i Nord-Norge kanskje danser til låta vår, skyter de andre jentene inn.

Suksessoppskriften

Så hva kjennetegner en god russelåt?

Ifølge begge produsentene er oppskriften enkel.

– Den bør ha et preg av allsang. Teksten er egentlig ikke så viktig så lenge det legges i en riktig pakke. Refrenget et det viktigste, det må bygges opp til et refreng som tar av, sier Kjær.

Det er russejentene fra Sandvika videregående enige i.

– Man må kunne synge til den og ta skikkelig av. Også bør den ikke være for generell, den må si noe om oss som gjeng, forteller de.

Kjær ser derimot at personlig innhold har forsvunnet litt i de siste par årene.

– Flere går for mer generelle tekster slik at låta kan bli en hit også utenfor russetiden, forteller han.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.