Skip to main content

Røkke vil betale for Fornebus bane

OVERRASKET: – Vi er villige til å bidra til realisering av Fornebubanen gjennom grunneierbidrag, sa sjefen for Aker-konsernets store utbygging av Fornebuporten, Torstein Storækre. Og med dette budskapet overrasket han store deler av salen.
OVERRASKET: – Vi er villige til å bidra til realisering av Fornebubanen gjennom grunneierbidrag, sa sjefen for Aker-konsernets store utbygging av Fornebuporten, Torstein Storækre. Og med dette budskapet overrasket han store deler av salen.

Etter å ha stått på sidelinjen lenge, flagger Kjell Inge Røkke og Aker at også de nå vil bidra økonomisk for å få Fornebubanen raskt på skinner.

– Vi er villige til å bidra til realisering av Fornebubanen gjennom et såkalt grunneierbidrag, sa sjefen for Akers store utbygging av Fornebuporten, Torstein Storækre, foran 350 deltagere på Næringslivsdagen mandag.

Det er første gang Aker-konsernet har sagt seg villig til å delta i Fornebualliansen. Gruppen av utbyggere tilbyr seg å være med på å betale baneregningen – mot at de får lov til å bygge mer bolig og næring på sine eiendommer.

Dobbelt så stort?

Det er ingen hemmelighet at grunneierne i Fornebualliansen – Koksa Eiendom, KLP Eiendom, Obos og Telenor – lenge har vært irritert over at storutbyggeren Aker har stått utenfor fellesskapet. Budskapet fra Storækre kom derfor som en positiv overraskelse på mange.

Aker ser for seg Fornebuporten som et fremtidig nav for olje- og gassvirksomheten i «Subsea Valley».

– Hvor mye mer næring og boliger vil dere bygge for å bli med på banefinansieringen?

– Det kommer vi tilbake til i en mulighetsstudie vi skal levere til Bærum kommune. Men vi ser for oss et senter på 7.000.-10.000 mennesker. Det er betydelig flere enn de 3.000-4.000 vi planlegger for i dag.

– Forskjellen på Fornebu og Silicon Valley er Stanford University, sier BI-professor Torger Reve. Inngår det en høyskole i planene deres?

– Som nav i Subsea Valley er det naturlig å tiltrekke oss et forskningsmiljø. Gjerne også en akademisk institusjon, sier Storækre.

Kjell Inge Røkke har ikke hatt anledning til å kommentere saken overfor Budstikka.

LES MER:

– Tenk om vi kjøre vogner fra Fornebu til Lysaker allerede før 2021

25 mill. til Fornebubanen i statsbudsjettet

Kostnad kan bli økt

Millionbidrag fra Aker vil uansett komme godt med på toppen av de om lag 600 millioner kronene som de øvrige grunneierne i Fornebualliansen har skissert som mulig bidrag – på toppen av de 500 millionene som for lengst er betalt i direkte banebidrag.

Det er likevel langt opp til de 3,3 private milliardene som mangler i fylkeskommunens regnestykke på 10 milliarder – et beløp som kan bli enda høyere når Oslo-delen av prosjektet blir kartlagt.

Før det er alles øyne rettet mot Bærum kommune, som kan sikre merutnyttelsen som trengs for å realisere T-banen.

Mye av Bærum Næringsråds konferanse dreide seg om hvor tett og høy den videre Fornebu-utbyggingen bør være. Og den debatten er bare så vidt er begynt.

LES OGSÅ: Telenor-sjefen sier nei til mer bane-bidrag

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.