Skip to main content

Rimi-rekord i Sandvika - og drahjelp av Polet

Vekst: Jørgen Aarup har vært butikksjef i Sandvika i 25, hvorav de siste 15 hos Rimi i Sandvika. Her foran med medarbeiderne Nazanin Ghaderi, Hassan Farad, Magnus Hjelle, Rita Øwre Israelsbakk og Aziz Ihsani. FOTO: KARL BRAANAAS

I tøff matkonkurranse gjør Rimi-kjøpmann Jørgen Aarup (48) det likevel langt skarpere enn snittet. At polet kom som nærmeste nabo har også gitt salget ekstra tennved.

Aarup har 25 år som butikksjef bak seg, hvorav 15 år i Rimi i Sandvika. Han har fulgt konkurransen i Sandvikas matmarked tett. Til høsten omprofileres butikken til Coop.

LES OGSÅ: – Dette er et bikkjeslagsmål

Tøff konkurranse

– Jeg er omgitt av tre Kiwi-butikker, en Meny og en Rema i kort distanse rundt meg. Det har blitt tøffere, ja, sier Aarup.

Selv har han klart å vokse i tøft marked.

– I år vil vi passere 60 millioner, og trolig godt over det. Vi forventet å vokse, men at vi fikk Vinmonopolet flyttende inn som nær nabo i april, gir oss et ekstra løft i omsetningen. Vi merket vekst i salget allerede fra første dag.

I 2014 var omsetningen på 55 millioner og i 2013 på 51 millioner kroner.

LES OGSÅ: Her er Remas store raid i Asker og Bærum

Over snittet

Å klare over 60 millioner i omsetning er det ikke alle som får til.

– En omsetning på 60 millioner for en Rimi-butikk er mye, sier Thomas Angell, direktør for handel i Virke.

– Gjennomsnitt per butikk innenfor ICA-systemet Rimi er en del av, ligger på omkring 34 millioner kroner, mens totalsnittet ligger på rundt 38 millioner kroner, sier Angell.

LES OGSÅ: Løvenskiold: – Tror Rema trekker flere kunder

Må få slippe til

– Hva er hemmeligheten bak å være god kremmer?

– Det er viktig å la ansatte slippe til, både på avgjørelser og innkjøp. Det er også viktig å ufarliggjøre at man gjør feil, men at man lærer av disse. Og selvfølgelig å være til stede og lytte til kundenes behov og ønsker, sier Aarup.

Må kjempe for hver krone

Omsetningsvekst er en ting, men butikken må kjempe om hver krone i overskudd.

– Det er små marginer og overskuddet følger ikke samme vekst. I fjor 2014 fikk vi et overskudd på 591.000 kroner. Det er svært små utslag som skal til før marginene ødelegges. Svinn for eksempel, har et svinn på 1 prosent i stedet for 0,3 prosent blir det svært mye i kroner på høy omsetning, sier kjøpmannen.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.