Skip to main content

Rektor-uenighet: – Utenkelig med leksefri

– Helt utenkelig å sette en norm for hvor mye lekser elevene skal gjøre. Det er ytterst individuelt.

BAKRUNN: Denne skolen har leksefri suksess

Det sier rektor ved Solvang skole i Asker, Harald Skjønsberg. Han mener det er stor forskjell på hvor mye hver enkelt har behov for å bruke på lekser.

 

UENIG: Harald Skjønsberg er helt uenig med kollega Pia Elverhøi.

– Det handler om hvor mye elevene følger med i timen, i tillegg til hvor aktiv og effektiv de er i undervisningen. Jeg er sikker på at NTG-U er en god skole, men jeg vil aldri kunne si at elevene kun skal jobbe tre kvarter med lekser. Samlet mengde av skolearbeid kan ikke gå ned, sier Skjønsberg, som forteller at det er stor variasjon i leksemengde blant hans elever, alt fra 30 minutter til 3,5 timer daglig.

– Skolen skal ikke være den ene tingen som overskygger alt annet, men skole er viktig. Samarbeid tett med hjemmet er viktig. Sitter elevene med lekser time etter time og er stresset, sliten og ulykkelig, er det åpenbart at det er blitt for mye. Da inngår vi gjerne avtaler med foresatte om at de må sette strek etter for eksempel halvannen time med lekser, og heller gi skolen informasjon om hva de ikke har rukket å gjennomgå, sier han.

Les flere artikler